עם נתניהו וזמביש. נאמן
עם נתניהו וזמביש. נאמןצילום: גרשון אלינסון

ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן, מסביר את עמדתו בנוגע למחלוקת סביב האופן שבו צריכים מחנה הימין וההתיישבות להתייחס לתכנית המאה ולצעדי החלת הריבונות שלדברי ראש הממשלה יחלו בראשית חודש יולי הקרוב.

"יש סיבה מיוחדת לדאגה. בירכנו על היוזמה והתכנית כי ראינו בה הרבה יותר סיכוי מסיכון והלכנו עם זה. אבל בשבועות האחרונים אנחנו שומעים דברים מדאיגים ביותר", אומר נאמן.

"המפה שהאמריקאים הציגו לנו יחד עם התכנית הייתה מדאיגה אבל היא תוארה כאילוסטרציה ולא כמשהו מגובש. היום, כשההתיישבות מציגה את המפה שלה, מה שאנחנו שומעים הוא שזו המפה ואפשר להכניס בה אולי כמה שינויים. זו לא מפה שנוכל לקבל. בפועל מה שהוצג לנו זה לא מה שמדברים עליו היום", מסביר נאמן את מקור הדאגה.

נאמן אינו ממהר להגדיר את האופן בו הוצגה התכנית בראשית דרכה כהטעיה, אך הוא בהחלט מתאר מציאות בה מה שנאמר בתחילת הדרך שונה לחלוטין מכפי שהדברים מתבררים כעת. "הדבר הזה לא מקובל ואנחנו לא יכולים לחיות אתו בשקט".

עוד התייחס נאמן גם לפרשנות הרואה בהסכם כמחויבות ישראלית כלפי האמריקאים, ולכן כזו שאינה תלויה בהסכמה או סרבנות פלשתינית, וגם אם יבחרו הפלשתינים בדרך הטרור יהיה על ישראל להמשיך בתכנית עד לתכליתה, קרי הקמת מדינה פלשתינית.

לדבריו, מניתוח הנתונים עולה כי זו אכן המציאות: "זו בדיוק הבעיה. כשהוצגה התכנית לא נפלנו מהכיסא מכך שהחזון האמריקאי הוא הקמת מדינה פלשתינית. אנחנו מכירים את הטעות האמריקאית הזו וזו לא המשימה שלנו להשפיע עליהם. המשימה שלנו היא להשיג את מה שאפשר לצד הישראלי. כרגע זה מוצג כך שעצם ההתקדמות בתכנית וקבלתה מהצד הישראלי מוביל בהכרח להסכמה למדינה פלשתינאית וזה דבר שלא בא בחשבון".

נאמן מציין כי המסקנה הזו מתחייבת בין השאר מהראיונות הפומביים של השגריר פרידמן. "זה לא מידע סודי. אנחנו קוראים את מה שהוא אומר וכותב, שזו תכנית להקמתה של מדינה פלשתינית ויש בה הסכמה היסטורית של ישראל. לא היה ולא נברא. לא היה דיון כזה בממשלה. אין לזה רוב בממשלה, בוודאי בממשלת הימין שהייתה כשהתכנית הוכרזה. אני לא מתאר לעצמי שראש הממשלה יקבל תכנית שהחלק השמאלי של הממשלה יקבל והחלק הימני יתנגד לה".

על דבריהם של חבריו להנהגת ההתיישבות ולפיהם לא ניתן להתנגד לתכנית שמציג הממשל האמריקאי תוהה נאמן "מה זאת אומרת? ההתיישבות מעולם לא הסכימה ולעולם לא תסכים להקמת מדינה ערבית בין הירדן לים. הדבר הזה לא יקרה. נתנגד לזה בכל תוקף גם במחיר הריבונות. אם מדובר בהסכמה למדינה ערבית בין הירדן לים אז אין ריבונות. נלחמנו עליה 53 שנים ונילחם עליה עוד, כמה שנצטרך. לא נקבל ריבונות במחיר כזה".

נזכיר כי בימים האחרונים פרסמו ראשי המועצות של אפרת, אריאל, אורנית, אלקנה, הר אדר, גבעת זאב, אלפי מנשה ומגילות קריאה שלא להחמיץ את ההזדמנות ההיסטורית שבתכנית טראמפ. ראשי המועצות טענו: "אנחנו עומדים בפני רגע היסטורי, כזה שיכיר בריבונות הישראלית בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון... עכשיו תורנו, מנהיגי המתיישבים ביהודה ושומרון, לומר תודה על היש, לברך ולאמץ את תכנית המאה". נאמן מתייחס לדבריהם אלה של חבריו:

"זו קבוצה שהיא מיעוט שיודע שהוא מיעוט. התכנסנו במועצת יש"ע והצבענו והרוב היה בעד קווים אדומים. לא מדובר במחלוקת תיאורטית. מעבר לכך, כמעט על כל האמירות הללו אני יכול לחתום. זה באמת רגע היסטורי, אבל לא בכל מחיר. אנחנו לא דוחים את החלת הריבונות אלא אומרים שלא נוכל לקבל אותה כפי שהיא ותפקידה של ההתיישבות הוא לשמור על ההתיישבות. לא יתכן שנחיל ריבונות באורנית ואריאל ו-16 או 19 ישובים יהפכו בפועל לגטאות שבהם אסור לבנות כשהאמירה היא שלפנות אי אפשר אז חונקים אותם".

לטעמו של נאמן גם חבריו החתומים על הקריאה המדוברת לא יסכימו לחנק הישובים וכל אמירתם אינה אלא אמירה טקטית וגם הם סבורים שיש "להוביל את המדינאים להבין שבידוד הישובים לא רלוונטי ולא יתקיים". נאמן מדגיש בדבריו כי אותם ישובים כוללים בתוכם לא פחות מכ-25 אלף מתיישבים, "ומדובר ברוב השטח ואם הישובים האלה הופכים למובלעות בשרטוט האמריקאי, אם מבודדים אותם, אנחנו מקבלים רצף ערבי גדול בכל יהודה ושומרון ומובלעות יהודיות ואנחנו לא מקבלים את הדבר הזה. אנחנו חולקים על זה וגם אותם ראשי רשויות לא מקבלים מציאות כזו ברמה האסטרטגית".

"אנחנו לא מוותרים על הריבונות אבל לא בכל מחיר. אנחנו מציבים קווים אדומים. יש מחיר שלא נהיה מוכנים לשלם", מתמצת נאמן את עמדתו.

לנוכח דבריו אלה נשאל נאמן אם יתכן ולמעשה נתניהו ממשיך לאחוז בעמדת נאום בר אילן ותכנית טראמפ אינה אלא הדרך ליישם את אותם עקרונות שנאמרו אז. "אני לא מרחיק לכת. מבחינת נתניהו הקמת מדינה פלשתינית היא לא חזון אלא כורח מציאות שהוא ראה בתקופת אובמה. הוא סבר אז שהסכמה למדינה פלשתינאית היא הדרך לשמור על סטטוס קוו ולהימנע ממהלכים אמריקאיים נגד ישראל. קטונתי מלהיכנס לראשו של אדם. זה לא נראה לי החזון שלו. הוא לא רוצה שמדינה פלשתינאית תירשם על שמו, אבל לא בטוח שהוא יעמוד איתן מול המדינה הפלשתינאית כאשר אפשר להחיל את הריבונות. לכן אנחנו באים לחזק אותו מימין".

נאמן מספר כי בכוונת מועצת יש"ע לעבור בין שרי הממשלה וחברי הכנסת וכך גם מול כל מי שיוכל להשפיע ולשכנע אותם בזה אחר זה להתנגד למדינה פלשתינית, בידוד ישובים וקבלת המפה האמריקאית. "נפעיל את כל הכוח שיש לנו".