חטיבת הצנחנים בבני ברק
חטיבת הצנחנים בבני ברקדובר צה"ל

האלוף במיל' רוני נומה השתתף היום (שלישי) בכנס של ארגון גשר וסיפר על עבודתו כמנהל מטה החירום של בני ברק בתקופת הקורונה.

"לא צריך לרוץ לגייס חרדים", אמר נומה לאחר שבועות ארוכים שבהם פעל בבני ברק, "מי שירצה יתגייס, אם ננהג בחוכמה המשבר הזה יהפוך אותנו לחברה חכמה יותר, מחוברת יותר וערכית יותר",

האלוף במיל' סיפר "הייתה המון חשדנות בינינו לבין החרדים בבני ברק. נקודת המפנה ביחסים הייתה סביב ההיערכות לפסח, שמה אני הרגשתי שהגורמים הממשלתיים והביצוע צריכים להבין שיש פה עיר אחרת עם צרכים אחרים. לא היו רק חולים, היו הרבה גופי ביצוע, וכדי לעשות ביעור חמץ בפסח שנאסוף את החמץ מכל הדירות כדי שלא יהיו התקהלויות כל שנה, היה צריך אמון הדדי.

''היה מבצע לוגיסטי שלם, הם לא האמינו והחיילים לא הבינו. ברגע שראו ושמעו בני אדם שבאים לעזור, שם הייתה נקודת המפנה", תיאר.

נומה מאמין שהחברה החרדית הפכה לפתוחה יותר בעקבות המשבר, ''צריך מאוד להיזהר ובצניעות מאוד גדולה לדבר על העתיד. זה תלוי איך נתנהל הלאה, אם תהיה פטרנות ונגיד 'אמרנו לכם', זה יגרום בדיוק להפך. אם תהיה תחושה הדדית של כל אחד מהצדדים ויגיעו כשהם פתוחים וקשובים לצרכים אחד של השני, נצליח להתחזק כחברה. והשונות שחשוב שהיא תישמר, זה לא הבעיה, להפך.

''עברתי מסע שבו אני חושב שאני יכול לומר בוודאות שאני מודע היום לדברים שלא ידעתי לפני ולכן אני הרבה יותר מכבד ומעריך את האנשים היקרים האלה שנמצאים שם. הם נורא רוצים לתת ולהיות חלק. לא הייתי רץ לפתור בעיות ולנסות לגייס אותם, מי שירצה להתגייס יתגייס, אם ננהג בחוכמה זה יהפוך אותנו לחברה חכמה ומחוברת יותר, ערכית יותר".

נומה תיאר את החוויה הכי משמעותית שהיתה לו בבני ברק, "בערב יום הזיכרון האחרון הייתי בבני ברק, הקשבתי לנאומים, ראיתי דגלים. הרגשתי משהו אחר, שמוסיף לי הרבה מאוד אופטימיות. אני לוקח את טקס יום הזיכרון מהתקופה הזו, זה משהו שלא ראיתי ולא הרגשתי".

מנכ"ל גשר אילן גאל דור אמר כי "מגפת הקורונה פגעה בחברה הישראלית כולה בצורה לא פשוטה, אבל גם יצרה עבורנו הזדמנויות חדשות. כעת זה השלב בו גם אנחנו בגשר וגם החברה הישראלית צריכים למצוא הזדמנויות חדשות שלא היו לפתחנו עד היום ולנצל אותן, כמו פלטפורמת הזום למשל. משבר הקורונה גרם לנו לבידודים ולריחוק חברתי, אבל מצאנו פלטפורמה שנותנת מענה טוב בסך הכל ויכולה ליצור היכרויות וחיבור בקלות רבה יותר עם אנשים רחוקים מאיתנו כמו יהודי התפוצות למשל.

''אנחנו בתקופה מדינית חדשה בישראל, התמנו הרבה מאוד שרים חדשים וכל אחד מהם צריך להוכיח. ארגונים חברתיים יכולים ועובדים כל הזמן, גם בתקופת משבר, אבל ממשלת ישראל היא זו שצריכה להוביל מהלכים והארגונים הם אלה שמצטרפים אליה. כך אנחנו צריכים לעבוד יחד", הוסיף גאל דור.