הרב עמיטל בראלי
הרב עמיטל בראליצילום: יהונתן הלפרין

משאל ייחודי של ארגון חותם שנערך בקרב מעל -500 משתתפים, מלמד כי רוב בני המגזר הדתי לאומי (62%) תומכים בשיתוף פעולה מלא בין ההנהגה הרוחנית לאנשי המעשה.

מעל 73% אומרים כי התורה צריכה להיות נקודת המוצא במדינת ישראל ו-67% טענו כי יש לשמור על הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה אך צריך לנסות ולתקן עד כמה שניתן

בין השאלות שנשאלו: כיצד לדעתך צריכות להתקבל החלטות לאומיות משמעותיות? לשאלה זו ענו 62% כי ההחלטות צריכות להתקבל תוך שיתוף פעולה מלא בין ההנהגה הרוחנית לבין אנשי המעשה. לעומת זאת 23% ענו כי ההחלטות לאומיות הן תפקיד לפוליטיקאים מומחים בלבד ואילו 15% ענו שצריך לגבש דעה מקצועית ולעדכן את הרבנים.

בשאלה אחרת שבדקה מה לדעת העונים צריכה להיות המשימה המרכזית של הציונות הדתית במדינת ישראל, 48% ענו כי בניית הנהגה לאומית אלטרנטיבית הפועלת מתוך תורה צריכה להיות בראש סדר העדיפויות. 28% ענו כי המשימה המרכזית היא להשתלב בחברה כמו כולם ולהיות אזרחים תורמים ו- 24% טענו כי יש לעסוק בנושאי דת ומדינה ובחיזוק ההתיישבות.

בשאלה לגבי הסטטוס קוו במדינת ישראל, רוב מוחלט (67%) אומרים כי יש לשמור עליו ולנסות לתקן ולשפר עד כמה שניתן ואילו 21% טענו כי הסטטוס קוו כופה על החילונים מגבלות דת ושכל אחד יחיה את חייו.

בשאלת הסיכום שבחנה את תפקידה של התורה במדינת ישראל 73% ענו כי התורה מהווה את סלע קיומנו ממנה הכל מתחיל ונגזר לעומת 15% שאמרו כי התורה היא הרוח והמסורת של המאמינים וכי צריך שהמדינה תתנהל כדמוקרטיה. 12% חשבו כי יש למצוא את החיבורים בין התורה למודרנה עם ויתורים לשני הצדדים.

"יחודו של הסקר הזה" ,אומר עמיטל בראלי מנכ"ל ארגון חותם, "הוא בכך שהוא בוחן כיצד הציבור הדתי לאומי רואה את החיבור שבין תורה למדינה ובאיזה אופן תפיסת העולם הדתית לאומית צריכה להנחות את שותפותנו במדינה. התוצאות המובהקות מראות כי הציבור הדתי לאומי אכן רואה את התורה והאמונה כמובילות אותו, ומעוניין כי התורה תהווה גורם משמעותי בעיצוב החיים הציבוריים ובחיזוק זהותה היהודית של מדינת ישראל".