יעקב ליצמן
יעקב ליצמןצילום: פלאש 90

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן עדיין בשלב למידת התוכניות במשרדו אולם הוא מגיע 'בראש פתוח' כדי להסתער על התוכניות שיובילו לצינון מצוקת הדיור בישראל.

"במשרד הבריאות עסקנו בהצלת חיים, פתרון מצוקת הדיור בישראל עשוי אף הוא להציל חיים", הוא אומר בראיון שהעניק לעיתון חסידות בעלז 'המחנה החרדי'.

ליצמן הסביר שהוא עדיין בשלב גיבוש התוכניות. "אתה לא מצפה שאציג בפניך יומיים אחרי שנכנסתי תוכנית מפורטת לשנים הבאות. אני כעת במחשבות. לא בתוכניות מעשיות מגובשות. אני עובד על תוכניות של משרד השיכון ואני בשלב הלמידה. אני רושם לעצמי נקודות, תמצית של הדברים. ואני מקווה שבקרוב אגבש תוכנית מסודרת.

עם זאת, קבל על קיפוח המגזר החרדי. "מה שכן, יש הרבה מה לעשות. לאכזבתי גיליתי מהר מאד את סוגיית הקיפוח לרעת הציבור החרדי. היום בבוקר קיבלתי מכתב מראש עיר מסוים שמבקש ממני שלא אקצה דיור לחרדים בעירו. ביררתי האם מדובר במהלך חוקי והתברר לי שלא. לא יכול להיות שאדם יעשה דברים בלתי חוקיים ועוד יבקש סיוע מהממשלה. או שיתנהל לפי החוק או שלא יקבל סיוע. לא יכול להיות שראש עיר יגיד לי שהוא לא רוצה חרדים בעירו והוא עוד יזכה לתמיכה מהמדינה".

"כדי להדיר חרדים 'על פי החוק' ראשי הערים מתחכמים. הם מתכננים מגדלים מתוך הבנה שציבור חרדי לא יגור שם. כשר שיכון אעשה כל שביכולתי כדי שאף ציבור לא יודר מהפתרונות לצינון מצוקת הדיור, וכמובן גם לא הציבור החרדי.

אשר לפיתרון מצוקת הדיור במגזר החרדי הוא אומר כי "יש פתרונות ביניים ויש פתרונות לטווח הארוך. הפתרונות לטווח הארוך עוסקים מטבע הדברים בהקמת ערים חרדיות ויש פתרונות לטווח הקצר כמו מענקים לרכישות דירות יד שניה לזוגות צעירים ועיבוי מקומות שיש לציבור החרדי. המנכ"ל החדש, יאיר פינס, חזר זה עתה מארה"ב ונכנס לעבודה אינטנסיבית.

"באופן כללי, אני בעד קידום הרחבה של שכונות חרדיות בערים מעורבות. זהו פיתרון מיידי. כדי להעביר את הרעיונות לפסים מעשיים אפגש בתקופה הקרובה עם ראשי הערים ואקשיב להם. כח זה מצוין אבל אני לא מתכוון להשתמש בו. אני מקווה להיפגש עם כל ראשי הערים ולחזור עם בשורות".