הפרות סדר
הפרות סדרערוץ 7

האירוע במהלכו נורה אתמול (שבת) למוות איאד אלחלאק, גבר בן 32 עם צרכים מיוחדים ממזרח ירושלים שנחשד כמחזיק אקדח ולא שעה לקריאות השוטרים אליו כי יעצור, עורר תגובות קשות.

אולם, עדותו של קצין צה"ל ששירת בחברון והגיעה לידי ערוץ 7 מספרת סיפור מורכב ומסובך הרבה יותר. "שמעתי חדשות היום והתפוצצתי, פשוט השתגעתי מההפקרות", ציין הקצין ד'.

"אמרתי, בואנ'ה אנחנו חיינו את זה, איך מצפים מאותו חייל שנמצא בקצה לדברים כאלה? שיקול הדעת שלו זה לבצע את המשימה ולהגן על התושבים, הוא לא יכול להיות כל היום במקום סלקטיבי. העוול שעושים בתקשורת לאותם מג"בניקים, ושופטים אותם כשלא מבינים את הסיטואציה בשום צורה, זה בעיניי הזוי", טען ד'.

"אני לא יודע מה בדיוק התרחש בירושלים, אבל צריך להבין את הסיטואציה בה החיילים בשטח נמצאים. אני יודע באופן ברור שהאוכלוסייה הערבית משתמשת אפילו בבעלי מוגבלויות כדי לסכן חיילי צה"ל", ציין.

מעדותו של הקצין ד' עולה סיטואציה מורכבת, בה ערבים בחברון שולחים באופן קבוע צעיר הלוקה בתסמונת דאון שיזרוק אבנים ויסכן חיילי צה"ל. כשאלה מנסים להדוף את אותו צעיר, התמונות, שבהחלט לא "נראות טוב", מתפרסמות מיד לכל העולם.

"תפסתי קו בחברון", אמר ד'. "שם כל יום שישי היו משתתפים כל מיני חבר'ה שהערבים היו שולחים אותם. אוטיסטים, תסמונת דאון וכו'".

ד' תיאר סיטואציה שלדבריו, "כל קצין שתפס קו בחברון" מכיר. "מגיע בחור עם תסמונת דאון, שאתה רואה שהוא עם תסמונת דאון, אי אפשר לפספס, ועכשיו יש לו אבנים ביד ובקבוקים, והוא משתתף בהפרות סדר. הוא מדליק את האש ופוגע בחיילים, ובסוף לא משנה תסמונת דאון או לא תסמונת דאון - האבן יכולה לפצוע ולהרוג".

"זאת סיטואציה שבתור חייל צריך לפזר הפרת סדר באופן סלקטיבי, עם בחורים עם מוגבלויות שהערבים שולחים אותם לזרוק אבנים", אמר.

"יש תמונות שאנחנו תופסים אותו ואז מבינים שזה הוא אז משחררים אותו. יש תמונות מפעם אחת כשרדפנו אחריו והם פרסמו אותו בפייסבוק שלהם, ששברנו לו את היד כשרדפנו אחריו, אבל רגע לפני שרדפנו אחריו הוא זרק אבנים. הם שולחים אותו שירוץ ראשון, תראה איזה בלוקים יש לו ביד", סיפר הקצין.

לדברי ד', "זאת התמודדות שיש לחייל בשטח, בקצה, כל הזמן. זו סיטואציה קלאסית. הוא ממש בתוך הפרת הסדר, בין כולם, זורק אבנים והחיילים רצים תופסים את מי שזורק אבנים וזה הוא. תדבר עם כל קצין שתפס קו בחברון והוא ידע לספר לך על האוטיסט הזה, זה לא חדש".

ד' הוסיף כי בשטח, ברגע האמת, בלתי אפשרי לחייל לשפוט את הסיטואציה "באופן סלקטיבי", וכי גם אדם בעל מוגבלויות עלול להיות מסוכן. "האתגר של החייל זה לנסות להבין שזה אוטיסט ולא מחבל, ולך תבין. האוכלוסייה משתמשת בהם נגדנו. לא יודע אם זה מקרה קיצון אבל הנה זה קורה. בחברון לפחות זה קורה על בסיס קבוע. החיילים צריכים לעשות את המקסימום, אבל בשום צורה אי אפשר לשפוט את זה. זה לא סביר לשפוט אותך על זה".

"לצפות לירי סלקטיבי תוך כדי שתוקפים אותך?", תהה ד', "צריך להבין שהחיילים נמצאים בסיטואציה מאוד מאוד קשה של פיגועים, ועכשיו להתחיל לעשות שיקול דעת של רגע הוא אוטיסט או לא אוטיסט שהסיכוי הוא אחד ל... זה אירוע מורכב. מה גם שחד משמעית גם אם הוא אוטיסט הוא יכול להיות מסוכן, הנה תיארתי פה סיטואציה של מישהו בעל מוגבלויות שזורק אבנים".

כפי שפורסם, איאד אלחלאק, גבר בן 32 ממזרח ירושלים עם צרכים מיוחדים, שהיה על הרצף האוטיסטי, נורה אתמול למוות על-ידי שוטרי מג"ב סמוך לשער האריות בעיר העתיקה בירושלים.

אלחאלאק נורה בעת שהיה בדרכו לבית ספר המיועד לבעלי צרכים מיוחדים שבו הוא לומד. במשטרה אמרו כי השוטרים חשדו שהוא מחזיק אקדח וירו בו לאחר שלא נענה לקריאותיהם לעצור. נסיבות האירוע מצויות בחקירת מח"ש.