אבו מאזן
אבו מאזןצילום: רויטרס

הרשות הפלסטינית ממשיכה לאיים על ישראל ומנסה לגייס גם את ירדן כדי למנוע את החלת הריבונות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן.

יוני בן מנחם, פרשן לענייני ערבים וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מספר על שיתוף הפעולה הפחות שגרתי בין הצדדים.

"התוכנית הירדנית מורכבת משני חלקים ומתואמת עם הרשות הפלסטינית. השלב הראשון הוא לפני הסיפוח והשני לאחריו. השלב הראשון הוא בינלאומי – הם פנו לאיחוד האירופי, לאמריקה הלטינית, לאו"ם שיתערבו – וגם עשו צעד מעשי כשהרשות הפלסטינית הודיעה שהיא מתנערת מכל ההסכמים עם ישראל וארה"ב ואבו מאזן עשה צעד קטן כשהודיע על הפסקת התיאום הביטחוני", אומר בן מנחם בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "בשלב השני, אחרי הסיפוח, הם מתכננים צעדים נוספים. על פי דיווחים, הירדנים יחזירו את השגריר שלהם לישראל ויקפיאו את הסכם השלום איתה, כשהפלסטינים מתוכננים להכריז חד צדדית על מדינה. צריך להזכיר שכבר היתה הכרזה פלסטינית כזו בעבר באלג'יר מצד יאסר ערפאת ומדובר באקטים הצהרתיים".

עם זאת, לדעת בן מנחם, גם בירדן וגם ברמאללה מבינים שמדובר בניסיונות סרק. "הירדנים והפלסטינים מבינים שהם לא יוכלו לעצור את המהלך כי יש עליו הסכמה פנימית בתוך ישראל, גם אם כחול לבן עושים קולות אחרים. לצד זאת יש תמיכה אמריקנית והמהלך מתואם בין ישראל וארה"ב. ירדן תלויה מאוד בסיוע האמריקני והיא לא יכולה לצאת נגד הנשיא טראמפ. גם הרשות הפלסטינית, למרות שניתקה את יחסיה עם ממשל טראמפ, מבינה שהממשל האמריקני הוא הכוח העיקרי שעומד מאחורי ישראל ונותן לה גיבוי בזירה הבינלאומית".

בן מנחם מביע ספק מהצלחת הצעדים לניתוק התיאום הביטחוני בין ישראל והרשות הפלסטינית ואת הספקות שלו הוא מביע בדוגמה מהימים האחרונים. "אבו מאזן לא יכול לצאת מהמוקטעה ברמאללה בגלל שהוא צריך אישור של ישראל וכמוהו גם בחירי הרשות הפלסטינית. אתמול הודיעו הפלסטינים שאבו מאזן תיאם עם ירדן לצאת דרך גשר אלנבי כדי לצאת, אבל הוא עדיין תלוי בישראל. כי כדי להגיע מרמאללה לגשר אלנבי הוא חייב לעבור בשטח שבשליטה ישראלית".

"הם רק יפסידו מביטול התיאום הביטחוני. גם כל ההתנערות מההסכמים עם ישראל זה הפסד עבורם נטו. ישראל שולטת בכל היבטי החיים של הפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון ולהתנתק ממנה זה עניין מסובך מאוד".

האם יש להיערך להכרזה מפתיעה של אבו מאזן על פירוק הרשות? "אבו מאזן, כמו כל שליט ערבי אחר במזרח התיכון, לא ממהר לוותר על הכסא שלו. הרי הרשות הפלסטינית קמה מעצם הסכמי אוסלו ואם הוא מבטל את ההסכמים – אוטומטית מתבטלת הרשות – והוא לא עושה את זה. יש לו גם מניע אישי. הוא לא רוצה לוותר על האימפריה הכלכלית שהקים עבור שני בניו ולכן הוא נשאר על הכסא וחושב להכריז על מדינה בלי שאין לכך משמעות בשטח".

בנוסף לכל, מסביר יוני בן מנחם, הרחוב הפלסטיני לא באמת תומך בהנהגה שלו. "הרחוב הפלסטיני לא מאמין לשום מילה שמגיעה מצד ההנהגה ומעריך שהשליטים רוצים לצעוק ולא לעשות כלום ולהמשיך ליהנות ממנעמי השלטון. הפלסטינים גם זוכרים שההנהגה לא הצליחה לעצור את ההכרזה האמריקנית על ירושלים כבירת ישראל, את העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים ואת ההכרזה האמריקנית על חוקיות ההתנחלויות. הרי לא מדובר על זה שישראל הולכת לכבוש משהו, אלא מדובר במקומות שהיא שולטת ממילא. אף אחד ברחוב לא מאמין שהרשות תצליח לעצור את זה".