בני גנץ
בני גנץצילום: איתן אלחדז/TPS

בבית המשפט בתל אביב תוגש מחר (רביעי) תביעה נגד יו"ר 'כחול לבן', שר הביטחון וראש הממשלה החילופי בני גנץ, ובכירי מפלגתו על הפרת התחייבותם לבוחר שלא לשבת בממשלה תחת נאשם בעבירות שיש עימן קלון.

התביעה תוגש על ידי עו"ד דניאל חקלאי ומי שעומדת מאחוריה היא ורד אמיר בשמם של 450 תובעים בהם ראשי מטות, פעילים, מתנדבים ובוחרי כחול לבן לשעבר. בראיון לערוץ 7 היא מספרת על המניע שהוביל אותה לנקוט בצעד החריג.

"ההבטחה לבוחר הייתה 'אנחנו או ארדואן'. זו אמנם הבטחה בוטה אבל היא הבטחה מרכזית ובעקבותיה הלכנו. זו לא הייתה ההבטחה היחידה, אבל בהבטחה הזו יש הרבה מאוד ערכים בתחומים שונים והלכנו אחרי ההבטחה הזו", אומרת אמיר.

כשנשאלה אם אינה מקבלת את הסבריו של גנץ ולפיהם לא הייתה לו ברירה אחרת, היא מספרת: "ההחלטה להגיש תביעה הייתה שבוע אחרי התפנית שהוא עשה ומאז אנחנו עובדים עליה בארגונים השונים". לדבריה לגנץ הייתה אפשרות חלופית אך הוא נבהל ונמנע מלבצעה. כמי שהייתה עמוק במטה 'כחול לבן' היא מספרת:

"הייתה תכנית אסטרטגית, אני מכירה אותה כי הייתי בתוך המפלגה. התכנית הזו אמרה שבוחרים במאיר כהן ליו"ר הכנסת, אחר כך מובילים חקיקת חוקים כאלה ואחרים כמו מניעת האפשרות להיבחר תחת כתב אישום וזה היה מביא אותם לשולחן הדיונים במציאות אחרת לגמרי. הסכנה לבחירות רביעיות לא הייתה כי הייתה מוקמת משלה אחרת".

אמיר מעירה כי היא סבורה שניתן היה להקים ממשלת מיעוט "אבל לזה היה צריך הרבה אומץ ולבני גנץ לא היה את האומץ הזה. הוא נבהל מהמשפט הזה שאם מאיר כהן ייבחר לא יהיה מו"מ. לטעמה של אמיר מדובר גם בפגם מוסרי של הפרת הבטחת בחירות וגם חרדה אמתית לגורלה של הדמוקרטיה הישראלית.

האם כאשר היא אומרת שגנץ נבהל ולא היה לו את האומץ לבצע מהלכים הכרחיים כדי ליטול את השלטון, המשמעות היא שגנץ מלכתחילה לא היה ראוי למעמדו כיו"ר 'כחול לבן'? אולי אנשי המפלגה שראו בו מנהיג ראוי לא בחנו באמת את כישוריו? אמיר אינה שוללת את האפשרות הזו ואומרת: "ראיתי בבני גנץ אדם שיכול להנהיג את ישראל כשלצידו צוות מנצח ומובחר של אנשים כשבראשם יאיר לפיד. יכול להיות שטעינו. אני לא יודעת להגיד, כי אף אחד לא צפה מהלך כזה שהפתיע גם את חברי המפלגה שלו. אני יודעת זאת כי היינו בקשר בשלוש וחצי בצהרים לפני המפץ הגדול והם אמרו בביטחון מלא שבארבע בוחרים במאיר כהן".

האם למהלך המשפטי יש סיכוי של ממש? האם היה תקדים לדרישה משפטית לפעול לקיום הבטחת בחירות? את ורד אמיר זה לא כל כך מעניין: "תקדים אני לא חושבת שיש, וזה לא עניין אותי. עניין אותי להביא את המסר הזה. יש כאן קריאה לבית המשפט לתת פיצוי סמלי והקריאה השנייה היא נגד סכנת המהלך הזה לדמוקרטיה".

על סכנה זו היא מרחיבה מעט ומציינת כי מהלכו של גנץ מעקר ממשמעותה של כל מילה והתחייבות של פוליטיקאי בישראל ובמקביל "מרוקן מתכן את המשמעות שלי כמצביע, אז אלך לים. אני נותנת משאב למישהו והוא נותן את זה למי שנמצא 180 מעלות ממנו...".

על שאלת הבחירה שניצבה בפני בני גנץ, אם להפר את הבטחת הבחירות שלא ללכת עם נתניהו או את הבטחת הבחירות שלא להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת, היא אומרת כי יש מדרג בשיבוש כוונתו של הבוחר והדבר דומה לפער שבין בחירה בנציג חרדי שיקדם חוק לגידול חזירים לעומת בחירה בנציג חרדי שיחבור להצבעה אחת למרצ. "לא דובר על הקמת ממשלה או קואליציה עם הרשימה המשותפת, אלא על הצבעה חד פעמית מבחוץ, מה שנתניהו עשה לא פעם".

עוד שאלנו את אמיר אם מאחורי התביעה שלה יש את הרוח הגבית של יאיר לפיד והיא משיבה בשלילה מוחלטת: "אין קשר. הלכתי לבד לעו"ד חקלאי ולא התייעצתי אפילו עם בני משפחתי כי ידעתי שיגידו שאין סיכוי וכו', אבל אני יודעת ששינוי לא קורה אם לא מעזים להתמודד עם מה שלא היה מעולם".

תקוותה של אמיר מבית המשפט היא "שבית המשפט ייתן קריאה למחוקק ויביע דעתו שלא יעלה על הדעת שיופרו הבטחות בחירות בצורה בוטה כל כך ולא ניתן לסחור בקולות של בוחרים". במקביל היא מקווה לפתיחתו של דיון ציבורי בסוגיה.