מני מזוז
מני מזוזצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

נציב קבילות הציבור על שופטים, שופט בית המשפט העליון בדימוס אורי שוהם, מתח ביקורת על שופט בית המשפט העליון מני מזוז, בעקבות דברים שנשא בכנס פומבי מהם השתמעה ביקורת על שר המשפטים דאז אמיר אוחנה, לפיה הוא "לעומתי".

הרקע לשלוש התלונות שהוגשו נגד השופט מזוז על ידי "הפורום המשפטי למען ישראל ציונית ודמוקרטית", עו"ד אביעד ויסולי וארגון "בצלמו", הוא החלטת השופט מזוז שלא לפסול את עצמו מדיון בעתירה שנגעה לשר המשפטים באותו הזמן, אמיר אוחנה.

לקריאת ההחלטה המלאה

אוחנה ביקש לפסול את מזוז לאחר שזה מתח עליו לכאורה ביקורת במהלך נאום שנשא בכנס העמותה למשפט ציבורי בחיפה בשלהי שנת 2019.

''בתחום המשפטי לשר המשפטים אין סמכויות בתחום של הפעלת הסמכויות המשפטיות, ודאי לא בתחום אכיפת החוק. המצב של שר משפטים לעומתי ובכלל שר לעומתי הוא מצב בעייתי, מטריד, מציק, בעייתי גם במשרדים אחרים'', אמר מזוז בנאומו.

אולם, השופט מזוז דחה את הבקשה, בטענה שהדברים "לא התייחסו באופן קונקרטי למבקש (שר המשפטים אמיר אוחנה) או לפעולה או החלטה קונקרטית שלו, אלא באופן כללי לתופעה של 'שר לעומתי', כאשר הדוגמה שתוינה התייחסה דווקא לשר להגנת הסביבה".

השופט שוהם קיבל באופן עקרוני את טענתו של השופט מזוז לפיה דיבר באופן כללי על הסוגיה ולא על השר אוחנה, אולם טען כי מדובר בהתבטאות לא זהירה ממנה היה על השופט מזוז להימנע.

"דומני כי לא יהיה מופרך להניח שהמאזין לשאלה ולתשובת השופט יכול להתרשם כי דבריו כוונו באופן ספציפי אל שר המשפטים המכהן. מעצם האפשרות כי הדברים יתפרשו באופן זה, נגזרת המסקנה כי ראוי היה להימנע מאמירת הדברים באופן שהם נאמרו", כתב השופט שוהם.

נציין כי השר אוחנה ערער לנשיאת בית המשפט העליון על החלטת השופט מזוז שלא לפסול את עצמו מדיון בנושא לנשיאת בית המשפט העליון, אולם ההליך כולו נמחק עם עזיבתו של השר אוחנה את משרד המשפטים וכך נמנע הצורך בדיון בערעור.