יכין זיק, מנהל הפעילות בתנועת רגבים ומפקד פלוגה במילואים, שפך אור על תופעת התפרעות הבדואים בנגב.

לדבריו, "כל עוד מדינת ישראל לא תבין שהטיפול בעבריינות הבדואית היא צו השעה והדבר החשוב כדי להציל את הנגב, שום דבר לא יעזור".

אלוף משנה אוהד מאור, מפקד בסיס האימונים בצאלים, ערך אתמול (שלישי) תחקיר בעקבות גניבת הציוד הצבאי על ידי בדואים במהלך אימון של חיילי מילואים, והורה למפקדים שלא לקיים מרדפים אחרי הגנבים.

התקרית התרחשה ב-31 במאי בשטחי אש של צאלים. בדואים גנבו ציוד צבאי ובתגובה יצא כוח של גדוד 932 למרדף אחר רכבם של החשודים. הכוח הצה"לי הגיע עד לפאתי הכפר ביר אדג' ושם נחסם על ידי עשרות בדואים שקיללו את הקצינים ותקפו את הרכב הצבאי שבו נסעו.

בעקבות ההתקהלות המסוכנת ביצע אחד הקצינים ירי לאוויר. הם יצאו מהכפר והזמינו משטרה שפתחה בחקירה. נזק קל נגרם לרכב הצבאי מסוג סופה 4.

על פי הדיווח של כתב ''כאן'' רועי שרון, מפקד בסיס צאלים הורה להפסיק את המרדפים אחרי גנבים בדואים. "תפקיד הצבא הינו למגוע גניבות ולא לבצע מרדפים. לא יבוצע מרדף אחר בדואים. מרדף הינו סכנת חיים בהיבט התהפכות''.

אל''מ מאור הורה על הגברת השמירה ונוכחות הכוחות כדי להרתיע את הגנבים. ''במידה ומתרחש אירוע... על ידי בדואים, יש להפעיל את כלל המערכת הגדודית - מפקדים, כוחות אבטחה, נוהל דיווח, משטרה, חמ"ל תוך כדי הקפדה על הוראות פתיחה באש. במידה וקיים חשש לחיי אדם יש לפעול על פי נטרול הסכנה''.