איציק שמולי
איציק שמוליצילום: הלל מאיר/TPS

שר הרווחה איציק שמולי שוחח היום (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm והתייחס למשבר הכלכלי בעקבות נגיף הקורונה, דחה את הביקורת על ההצטרפות לממשלה והצהיר כי יתנגד לסיפוח שלא במסגרת תוכנית המאה המלאה.

צמד המראיינים השמיעו לשמולי קטע מנאומו במחאת יוקר המחיה בשנת 2011 וביקשו את התייחסותו, שמולי ענה, "אותו האיש שמנסה לא רק להשמיע את הזעקות אלא גם להיות במקום בו מוצאים פתרונות".

בנאום שנשא בזמנו, הוא התחייב בפני מאות אלפי המפגינים כי בניגוד להנהגה הקיימת, הוא מתחייב לקיים את הבטחותיו. גולן יוכפז תהה כיצד הוא חש עם האמירות האלו כיום, ואף אמר שנדמה כי 'שמולי הפוליטיקאי הוא הפוך משמולי יו"ר איגוד'.

השר הודה כי "זו לא ממשלת החלומות שלי זה גם לא ממשלת החלומות של הליכוד ונתניהו, זה כורח המציאות כי החלופה היא ללכת לבחירות רביעיות. זאת בשעה שישראל עלולה למצוא את עצמה, כך אומר משרד הבריאות, בעוד כמה חודשים בגל קורונה שני. בשעה שבה אנחנו ממש בראשיתו של המשבר, עם ההשלכות החברתיות-כלכליות מהגל הראשון".

לדבריו כבר "בשבוע הראשון שאני במשרד הצלחנו לפתור את העוולה המקוממת הזאת של קיזוז הקצבאות, 250 מיליון שקל חזרו לאנשים השקופים ביותר באמת, אלו שקל להתעלם מהם, שפשוט נגרם להם עול גדול מאוד. נפתחו מרכזי יום בגלל הבדידות של הקשישים ב-20 מיליון שקל, המאבק לאלימות במשפחה עוד 30 מיליון, אתמול הודיע שר האוצר שמתווה הנכים יקוים במלואו. אני נמצא במשרד הרווחה לא כברירת מחדל - זו משימת חיי".

על הביקורת על ההצטרפות לממשלת בראשות נתניהו אמר השר שמולי, "מקבל את הביקורת שהיא במקומה, אני לא בפוליטיקה במסע של תענוגות. הבחירות שהיינו צריכים לקבל הן בחירות קשות מאוד, בין שתי חלופות רעות מאוד. הסברנו את זה ואני מוכן להסביר את זה כמה שצריך. הבחירה שעשינו היא הנכונה, מכיוון שבסופו של דבר ללכת למערכת בחירות נוספת ולהכניס את המדינה לסחרור מהסוג הזה - זה דבר שהוא בלתי מתקבל על הדעת. בסופו של דבר יש לנו יכולת בגלל העובדה שאנחנו נמצאים בממשלה פריטטית להשפיע באופן דרמטי על סדר היום ועל הדברים שיקודמו".

ענת דוידוב תהתה האם לאור המשבר הכלכלי שנוצר בעקבות התפרצות נגיף קורונה במדינה ייתכן והמשבר הכלכלי שהיה בשנת 2011 יחזור על עצמו.

"בהחלט יכול להיות, אמרתי בישיבת הממשלה האחרונה שאנחנו נעים לעבר קרחון, הקרחון הוא מאוד ברור. התוכנית הטובה שמביא שר האוצר ושאושרה בכנסת היא תוכנית שבמקסימום נועדה לתת מענה ל-600,000 ישראלים, יש עוד 400,000 ישראלים שאין להם מקומות עבודה לחזור אליהם. אלו אנשים בדרך כלל צעירים שהיו בעלי הכנסה בסדר גמור ועכשיו לא רק שהם יתדרדרו לדמי אבטלה, תקופת האבטלה נגמרה, הם מתדרדרים להבטחת הכנסה - זה דבר בלתי מתקבל על הדעת", אמר.

בשבוע האחרון נצפו עימותים רבים בין שר האוצר ישראל כ"ץ (הליכוד) ובין שר הכלכלה עמיר פרץ (העבודה), ויוכפז תהה האם השר עדיין סבור כי הם בעלי השפעה ממשית בממשלה. הוא השיב כי "התוכנית אותה מקדם שר האוצר היא תוכנית טובה" אך לדעתו, יש 3 דברים שצריך לתקן בתוכנית. "הסיפור הזה שהמעסיקים שנהגו בהוגנות ועשו כל מאמץ לשמור על העובדים שלהם במקומות העבודה ועכשיו אנחנו לא נותנים להם תגמול אלא מענישים אותם - זה בלתי מתקבל על הדעת. גם שר האוצר הסכים". הוא התריע כי אם אכן יהיה גל שני של התפרצות נגיף קורונה, ואם "חלילה ננהג בצורה הזאת, כל המעסיקים יבינו את המסר וביום הראשון ישלחו את כל העובדים הביתה. יש 600,000 ישראלים שהממשלה תנסה בכל הכוח לדחוף אותם לתעסוקה, יש 400,000 שנשארים בחוץ. אני, יחד עם כל גוש כחול לבן, מתכוונים להביא תוכנית לממשלה שנועדה לתת מענה לאנשים האלו. ואוכלוסיות הרווחה - אי אפשר שהן יישארו מאחור", הוסיף.

"הסיפוח עלול לעורר פה תבערה גדולה"

בהמשך דוידוב תהתה כיצד יצביע בשאלת הסיפוח, השר טען כי "צריך לראות מה עומד על הפרק, העמדה הבסיסית שלנו לא השתנתה, היא אומרת שסיפוח עומד בניגוד מוחלט לאינטרס הלאומי של ישראל, בטווח הקצר זה עלול לעורר פה תבערה גדולה כשברקע יש חשש לגל שני, זה עלול להוביל לביטול הסכם השלום עם ירדן. האיום המרכזי שלנו נשקף ממזרח, הסכם השלום מעניק למדינת ישראל עומק אסטרטגי וביטחוני עד למדבר העיראקי, בטווח הארוך זה כמובן מאיים על ישראל, על יכולתה להישאר יהודית ודמוקרטית".

איך תצביעו?
"תלוי מה יקרה".

יהיה באופן חד צדדי, לא בתמיכת הירדנים, לא תוך מגעים עם הפלסטינים?
"אנחנו לא נתמוך במתווה שלא עולה בקנה אחד עם העקרונות שאמרתי".

תישארו בממשלה?
"אני אומר, האמריקנים לא הניחו תוכנית כבקשתך במסגרתה ממשלת ישראל יכולה לקחת מה שנוח לה ולזרוק מה שלא".

מה תעשו?
"תסתכלו על ראשי מערכת הביטחון שאומרים שהדבר הזה מסוכן בעת הזו ואי אפשר ליישם אותו בטווח הזמנים".

אתה לא עונה על השאלה.
"לא עונה על שאלות היפותטיות כיוון שיש הבדל האם מחר בבוקר באים עם הצעה דקלרטיבית על כוונה להחיל ריבונות באחד מהגושים בתנאים כאלו ואחרים, תמורת העברה של שטח משטחי C לפלסטינים, או לחילופין באים ואומרים 'אנחנו מחילים את הריבונות על כל השטחים ביו"ש".

מה אתה כן יכול לסבול אידיאולוגית?
"אני חושב שגם ההחלטות האלו צריכות להתקיים בגוש כחול לבן, זה לא באוויר ולא תיאורטי. אני חושב שאנחנו צריכים לעשות את הדיון בתוך עצמנו ואז להגיד למה אנחנו מסכימים ולמה לא".