נתניהו עם ראשי מועצת יש"ע
נתניהו עם ראשי מועצת יש"עצילום: דוברות

בראיון לערוץ 7 מספר ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, על תוכנה ופרטיה של השיחה שהתקיימה אתמול בין ראשי מועצת יש"ע לבין ראש הממשלה אודות תכניתו המדינית של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, והחששות העולים ממנה.

את דבריו פותח גנץ בנימה אופטימית: "ההתיישבות וראשי המועצות מחכים עשרות שנים להשוואת זכויות. יש כאן חצי מיליון תושבי ישראל שחיים תחת החוק הירדני שפוגע בחיים שלהם. כדי לעשות את זה אנחנו דוחקים כבר שנים להחלת ריבונות. ברוך ה' יש נשיא אמריקאי אוהד וראש ממשלה שדוחף ונושא הריבונות מתקדם. דא עקא, זה קורה במסגרת תכנית שלמה שנקראת תכנית טראמפ שבה עלולות להיות סכנות משמעותיות להתיישבות".

גנץ תולה את הדברים בעיקר במבנה מפת התכנית ומה שעולה ממבנה זה: "אם המפה תחבר את ההתיישבות לערים לתשתיות ולכבישים הראשיים זו מפה שמחזקת את ההתיישבות ואנחנו מברכים ומחזקים את ראש הממשלה ומודים לנשיא טראמפ וממשיכים בכל הכוח. אבל כשהיינו בוושינגטון צורפה לתכנית מפה שהוגדרה כקונספטואלית ועוסקת רק בריבונות על הישובים בלי הכבישים ודרכי הגישה והיא עלולה לסכן את ההתיישבות באופן מאוד משמעותי. אמנם עדיין אין מדינה פלשתינית אבל כשאומרים שהריבונות היא על הישוב ועל דרך הגישה יהיה מו"מ, את הדבר הזה אנחנו לא מוכנים לקבל, כי מחר יבוא נשיא פחות אוהד והוא יקבל את המפה ככזו שהסכמנו לה. זה יפגע בהתיישבות ולכן הדבר הראשון שאנחנו רוצים לוודא במפה הוא שההתיישבות מתחזקת ומתקבעת ולא שחלילה נכנסת להליך של סכנה. אנחנו רוצים לוודא שהסוכרייה אינה גלולת רעל".

"ביושר אומר, אנחנו חודש לפני התאריך המיועד. בחודשיים האחרונים היה נתק מול לשכת ראש הממשלה ולא ראינו מפה שתניח את דעתנו ונוכל לומר שהיא בשורה ולא סכנה", אומר גנץ ועבור לבעיה השנייה שאותה העלו אנשי המועצה בפני ראש הממשלה:

"מטריד אותנו נושא המובלעות של 19 ישובים שלפי מה שהבנו הם יוכלו לבנות רק בתוך הישובים במשך ארבע שנים. אנחנו רוצים לוודא שאף ישוב לא מוקפא באמת, גם לא לשלוש או ארבע שנים. אין כאן משחקים. אנשים גרים כאן ורוצים לחיות כאן. אם מחילים ריבונות על הישובים האלה לא מקפיאים בהם בניה כמו שלא מקפיאים בניה בתל אביב. זה קו אדום משמעותי שאנחנו רוצים לשים אותו".

"הפיל שנמצא לכאורה בחדר הוא המדינה הפלשתינית. ברור שכראשי רשויות נתנגד לכל ישות פלשתינית שתסכן את עתיד מדינת ישראל. כרגע זה עדיין לא בחדר אבל אנחנו מבהירים את עמדתנו הברורה שאם הדבר כרוך בהקמת מדינה פלשתינית ברור שנתנגד לדבר הזה באופן נחרץ ולא נוכל לקבל אותו".

בסוגיה זו, מציין גנץ כי "ראש הממשלה אומר שהוא מוכן לנהל מו"מ על בסיס תכנית טראמפ, שזה ביטוי מאוד מעורפל, והשאלה למה הוא מתכוון. אם הוא מתכוון להקים מדינה פלשתינית ראש הממשלה ימצא אותנו מעבר לגדר ונעשה כל דבר אפשרי כדי לעצור את זה. אני מבין שזה לא מה שמדובר כרגע וגם ראש הממשלה לא רוצה בכך. הוא רוצה לפתוח במו"מ ונזכיר שכדי להתחיל במו"מ הערבים מתחייבים להפסיק את הטרור להפסיק הסתה לפרז את עזה ולתת לצה"ל לנהל את הביטחון בכל יו"ש ואנחנו בעד תנאי הסף הללו. הדברים תלויים במקום שאליו ראש הממשלה ייקח אותנו ואני מקווה שהוא ייקח אותנו למקום של חיזוק ההתיישבות, ועל זה ראשי הרשויות עמלים".

"יש כאן רגע היסטורי שמשנה עשרות שנות התיישבות. זו בשורה ענקית, אבל צריך לוודא שהבשורה לא תהפוך לסכנה ולכן אין כאן משחקים והכול על השולחן. אנחנו נערכים לכל תרחיש, גם למצב שלא יהיה לנו בו שיח עם ראש הממשלה".

ישראל גנץ
ישראל גנץצילום: חזקי ברוך

האם האמריקאים רואים במפות ככאלה הנתונות לדיון? האם יש ממש בדיווחים שהאמריקאים תובעים שאלו תהיינה המפות ללא שינוי? "אני לא נמצא בצוותים המצומצמים האלה. לא נוכל לשבת בצד ושמישהו יגיד שזו המפה וזהו. אני לא בטוח שהאמריקאים אומרים את זה. אני שומע דברים אחרים, אבל הכתובת שלנו היא ראש הממשלה ולא נשיא ארה"ב. האזרחים הצביעו לנתניהו ואנחנו חושבים שהוא מנהיג ראוי ולכן העיניים נשואות אליו ולא לאמריקאים כי האחריות מוטלת על כתפיו".

ואולי משום כך יש להישמר כי נדמה שהתכנית היא תעתיק מעשי של נאום בר אילן שדיבר גם הוא על מדינה מפורזת והשארת הישובים? גנץ מוצא בדיבור על החלת הריבונות כשלב ראשון שינוי משמעותי בשטח לעומת נאום בר אילן, ועם זאת הוא מוסיף: "אני מקבל את השאלה ואומר שאנחנו מלוכדים כדי לוודא שלא יהיו סכנות בדרך. אנחנו שומעים את ההערה בכובד ראש ופועלים כדי לוודא שאנחנו מתקדמים קדימה ולא מתדרדרים אחורה".