אלון מורה
אלון מורהצילום: אולפני אתרוג

ראש הממשלה בנימין נתניהו הקפיא בחודשים האחרונים את תוכניות הבנייה ביישובים ביהודה ושומרון שלאחר החלת הריבונות יהיו ''מובלעות'' בתוך שטח פלסטיני.

בישיבת מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי שהתקיימה בתחילת השנה אושרו תוכניות בישובים רבים ביו"ש כמו פדואל, רחלים, עץ אפרים, לשם, יצהר ואלון מורה, אך חלק מהתוכניות נתקעו ולא אושרו לפרסום. מדובר על יישובים שעל פי מפת הריבונות יישארו מבודדים בתוך ''מובלעות''.

כך לדוגמא, בישוב אלון מורה אושרה התוכנית לתוקף כבר בחמישה בינואר 2020, אולם מאז טרם העביר הדרג המדיני את אישור נוסח הפרסום. הסיבה לכך היא שראש הממשלה נתניהו עוצר את התקדמות אישורי הבנייה מה שלמעשה מקפיא את הבנייה בישובים.

גם תוכניות הבנייה ביישוב יצהר לא התקדמו ונתניהו לא אישר לפרסם אותן להפקדה.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן: "לא ניתן לחנוק את ההתיישבות"

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן הגיב בחריפות ומתח ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מדובר כאן בניסיון לקיים הקפאת בנייה ליישובי קצה במסווה של בירוקרטיה. החלוקה לסוג א' וסוג ב' בישובים ביו"ש לא מקובלת עלינו.

''אם יש כאן רמיזה לכוונה להשאיר ישובים מבודדים כחלק מהתוכנית להחלת ריבונות הרי שזה חמור אף יותר. אני קורא לראש הממשלה להסיר באופן מיידי את החסמים ולאפשר את המשך התכנון והבניה בכל הישובים ביו"ש, ללא יוצא מן הכלל.

"הניסיון לחנוק את הישובים לא מקובל עלינו. הריבונות היא דבר חשוב. נתניהו נבחר על הטיקט הזה שלוש פעמים בבחירות, עם ישראל מחכה לכך. בשום פנים ואופן הציבור בישראל לא ייתן שעל גבי הדיבורים היפים והחשובים על הריבונות יכניסו בדלת האחורית את ההקפאה בפועל. זו לא מדיניות של ממשלת ימין ולא אמור להתבצע כך", הוסיף יוסי דגן.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "הטענה לא נכונה. המת"ע מתקיימת כסדרה. רה"מ ממשיך במדיניות הבנייה ביהודה ושומרון".

גורמים בהתיישבות התייחסו לתגובת ראש הממשלה, ואמרו כי ''תגובת משרד ראש הממשלה מזלזלת בציבור ומנסה לסובב את הדיון. הידיעה היא לא על השאלה האם יש מת"ע (אישור תכניות מתאר ביו"ש) או אין מת"ע - ודרך אגב, אין כבר חודשים. הידיעה היא שכלל התוכניות שאושרו כבר לפני 5 חודשים - בכל הישובים שהם ב"גושי ההתיישבות" כגון פדואל, רחלים, לשם ועץ אפרים, שוחרר הנוסח לפרסום של החלטת הוועדה (וההחלטה נכנסה לתוקף), ולעומת זאת בישובי העומק, המוגדרים "ישובים מבודדים" בתוכנית המאה - הנוסח לפרסום מעוכב במנהל האזרחי בהוראת הדרג המדיני, כלומר משרד ראש הממשלה.

''דהיינו, ההקפאה בישובים המבודדים מחוץ לגושים החלה. טוב יהיה אם דוברות משרד ראש הממשלה תגיב עניינית ולא תנסה לבלבל את הציבור", הוסיפו הגורמים.