איילת שקד
איילת שקדצילום: Avshalom Sassoni/Flash90

שרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד הזהירה מהסכנות הטמונות בתוכנית המאה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

בראיון ל''ישראל היום'' אמרה שקד כי "הנשיא טראמפ הוא הנשיא הכי אוהד שהיה למדינת ישראל אי פעם. לא היה כזה, ואני בספק אם יהיה כזה. השגריר דיוויד פרידמן הוא בשר מבשרה של ההתיישבות, הוא עזר לבנות את בית אל. יש לנו הכרת הטוב כלפיהם. הם אנשים טובים ורוצים את טובת המדינה.

"למעשה, תוכנית טראמפ נבנתה על ידי נתניהו. צריך לקרוא לה תוכנית נתניהו. כבר הרבה שנים, מאז נאום בר־אילן, נתניהו מדבר על הקמת מדינה פלשתינית מפורזת, מצומצמת יותר מזו שאולמרט ולבני דיברו עליה, אבל עדיין מדינה פלשתינית''.

שקד הדגישה: "אנחנו מתנגדים להקמת מדינה פלשתינית. כדי שאני אתמוך בתוכנית הזאת, צריך לעשות בה כמה שינויים. ראשית, לשנות את המפה. במפות שאני ראיתי יש רצף פלשתיני ומובלעות ישראליות. צריך שיהיה הפוך - רצף ישראלי ומובלעות פלשתיניות.

"בנוסף, לפי המפה שיש בידינו, יהיה אזרוח של יותר מ־100 אלף פלשתינים. אם מדברים על סיפוח של כל שטחי C, אפשר לבלוע אזרוח של 100 אלף איש, אבל כשמחילים ריבונות רק על 30 אחוזים מהשטח, זה לא שווה את זה.

"כמו כן, צריך להסיר מהתוכנית את נושא הקפאת הבנייה ביישובים המבודדים. אם חס וחלילה תקום מדינה פלשתינית, יישובים גדולים כמו עתניאל והר ברכה אמורים להיות איים מנותקים, והתוכנית גוזרת עליהם הקפאה. הר ברכה זה יישוב שיכול להגיע לעשרות אלפי יחידות דיור. הקפאה עכשיו תגרום לו לנבול.

"על פי התוכנית, 50 אחוזים משטחי C מוקפאים לחלוטין. אין שם בנייה, לא יהודית ולא ערבית, למשך ארבע שנים לפחות. צריך לצמצם את זה לשלוש שנים, ושיהיה ברור שאחרי שלוש שנים אפשר לבנות חופשי".

שקד נשאלה מדוע להתנגד למדינה פלסטינית אם בתוכנית יש תנאים לא פשוטים עבורם, ובכל מקרה הם כבר הודיעו שלא יקבלו אותה. "זה נכון, אבל מי ערב לי שלא יעלה פתאום שלטון אחר בארה"ב, שלא יהיה מחויב לתנאים שמפורטים היום ויסתמך רק על ההסכמה הישראלית להקים מדינה פלשתינית במחצית מהשטח?", שאלה שקד. "אסור לקבל תוכנית שמכירה במדינה פלשתינית. ממשלת ישראל מעולם לא הכירה במדינה פלשתינית, גם לא בהסכמי אוסלו".

"אנחנו רואים שמה שעובד זה השיטה המפא"יניקית - איפה שבונים יש ריבונות. גם אם זה לא באופן רשמי. לכן אנחנו לא מוכנים לקבל הסכם שאומר שחצי מהשטח עובר לפלשתינים. בסיטואציה כזאת, אנחנו מעדיפים לחכות עוד 50 שנה. יש לנו סבלנות".