אורניום
אורניוםצילום: איסטוק

איראן ממשיכה להפר את הסכם הגרעין. הסוכנות הבינלאומית לארמגיה אטומית הביעה בסוף השבוע דאגה קשה מכך שאיראן מונעת מפקחי הסוכנות גישה לשני אתרי גרעין וממשיכה להעשיר אורניום ברמה גבוהה בהרבה מהכמות שנקבעה בהסכם הגרעין בשנת 2015.

"אנו מודיעים בדאגה קשה כי במשך ארבעה חודשים איראן מנעה כניסה לפקחי הסוכנות לשני אתרים", נמסר בהודעת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. ראשי הסוכנות הוסיפו גם כי "ישנן שאלות לגבי שימוש או אחסון של חומר גרעיני אפשרי בשני האתרים וכי אחד מהם עשוי היה לשמש לעיבוד והסבה של אורניום, כולל פלואורציה בשנת 2003".

אתרים נוספים ששימוש את איראן להעשרת אורניום "עברו חיטוי נרחב ונסגרו בשנים 2003-2004", נמסר בהודעה.

עם זאת, ראשי הסוכנות מסרו כי עדיין יש גישה לכל האתרים הגרעיניים הדרושים לפיקוח על הפעילות הגרעינית הנוכחית של איראן, על אף הקשיים שנגרמו בגלל מגיפת הקורונה, וציינו כי "מתקיים שיתוף פעולה יוצא דופן מצד הרשויות האיראניות".

ממצאי הוועדה צפויים להיות מועלים לדיון בישיבת מועצת המנהלים של הסוכנות לאנרגיה אטומית, שנדחתה לשבוע הבא. ארצות הברית הביעה ביקורת קשה על סירובה של איראן לאפשר גישה לחלק מאתרי הגרעין, וגורם דיפלומטי אמריקאי אמר כי "אנו מצפים שהוועדה תעמוד כגוף אחד ותבקש מאירן לספק גישה לסוכנות לאנרגיה אטומית לכל האתרים".

בדו"ח נפרד הזהירה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי "מלאי האורניום המועשר באיראן הוא כיום כמעט פי שמונה מהמגבלה שנקבעה בהסכם הגרעין משנת 2015". המגבלה שנקבעה אז עמדה על הייתה 300 קילוגרם אורניום מועשר בצורה מורכבת מסוימת, כמות מקבילה 203 ק"ג אורניום. הדו"ח קובע כי בתאריך 20 במאי עמד המלאי האיראני 11571 ק"ג אורניום, כמעט פי שמונה מהכמות שנקבעה בהסכם.