למה צריך דיינים סרוגים? שאלו ידידיה מאיר, הרב חיים נבון והרב אברהם סתיו. זה עונה בכה וזה עונה בכה.
וכאן הבן שואל: מי חוץ מהסרוגים יכול לשאול בכלל שאלה כזו? האם יש מגזר במדינת ישראל שהיה מקבל פסילה גורפת שלו ממינוי לבית הדין הרבני או לכל מוסד ממלכתי אחר, והיה מתחיל לדון באמת מה רע בזה שפוסלים אותו, ומה יש לו לתרום לאומה?
שאלת המינוי של דיינים סרוגים עולה לדיון רק בגלל העובדה שאילו המגזר החרדי היה יכול, הוא היה מונע אותה לחלוטין. תזכורת אחרונה קיבלנו מתלמיד חכם חרדי חשוב שפסל כל רב ששולח את ילדיו לישיבה תיכונית. תזכורת מוקדמת יותר קיבלנו בניסיונות למנוע מינוי של דיינים סרוגים לבית הדין הרבני הגדול. מינוי שנעשה בסופו של דבר תחת צו של בג"ץ ותחת איום של יו"ר הוועדה למינוי דיינים דאז, השר יובל שטייניץ ולחץ של השרה איילת שקד.
אם נסכים שעצם הפסילה של הדיינים הסרוגים היא עילה למאבק, אז בואו נמשיך ונשאל למה החרדים מנסים לפסול דיינים סרוגים? נדמה לי שהתשובה לכך פשוטה, בין העולם החרדי והסרוג ישנו מאבק אידיאולוגי ארוך שנים. החרדים טוענים שהדרך היחידה לשרוד בעולם המודרני היא להסתגר, והדבר היחידי שחשוב בעולם הזה הוא לימוד תורה.
לעומת זאת הציונות הדתית חושבת שהדרך הנכונה לחיות בעולם המודרני היא על ידי בחינה ביקורתית של המודרנה ושל המדינה. חשוב מכך, בעולם הסרוג מוסכם שתורה מקיימת את העולם, אולם, אין זה אומר שהיא העיסוק החשוב היחידי. בעולם הדתי לאומי אדם יכול לעבוד את ה' יתברך באופן שלם בהיותו חקלאי, קצין, רופאה, מתכנת מחשבים, או עובדת סוציאלית.
אחת הטענות של העולם החרדי כנגד הדתי היא מבחן התוצאה: לא יוצאים גדולי תורה מתוך מערכת החינוך שלכם. ממילא, שאלת המינוי לבית הדין הרבני היא שאלת מבחן להצלחת השיטה כולה. לכן החרדים היו רוצים למנוע כל מינוי סרוג כדי לא לתת לגיטימציה לדרך הסרוגה המורכבת. ממילא, כל מינוי של דיין סרוג לבית הדין הרבני הוא בעל חשיבות מכרעת להוכחה שהשיטה הסרוגה עובדת. הוא מוכיח שניתן להגיע מישיבה תיכונית, דרך ישיבת הסדר ושירות צבאי, תוך כדי אמירת הלל ביום העצמאות, עד לבית הדין הרבני הגדול, כפי שאכן קרה במינויים האחרונים.
מעבר לכך ישנם גם הבדלי תוכן בין יוצאי בתי המדרש השונים. העולם החרדי מחרים את הראי"ה קוק והגרי"ד סולובייציק וכתביהם, ושולל את האפשרות שיש תוקף הלכתי לחוקי המדינה במסגרת "דינא דמלכותא". הוא רואה במי שפונה למשטרת ישראל בלי אישור רבני -"מוסר". האם אלה אינם שיקולים חשובים בנושא מינוי דיינים?
כמובן שכיפה סרוגה או שחורה לא מספיקה כדי להתמנות לדיין, וניתן למנות רק תלמידי חכמים מובהקים, בעלי מזג שיפוטי ומוסר עבודה גבוה. אולם, בוודאי יש ערך למאבק על כך שדיינים סרוגים מצוינים ייבחרו. אגב, התוצאה של מאזן העוצמה הפוליטי בתחום מינוי הדיינים, הוא מינויים מגוונים לבית הרבני, אשר מתקיימים בו יחסים של כבוד הדדי ושיתוף פעולה. יתירה מזו, דווקא הגיוון של בית הדין הרבני נתן לו עוצמה תורנית בינלאומית שלא הייתה כמותה מאז ימי הגאונים בבבל.
לסיום, חשוב להזכיר שבעוד שדיינים ציוניים התמנו בכל השנים האחרונות, דווקא רבני ערים ציונים לא התמנו מאז בחירות 2015. ככל הנראה גורמים חרדיים החליטו לשים ווטו מוחלט בגזרה הזו, והתוצאה היא שבעשרות ערים בישראל אין כלל רבנים. לפיכך מומלץ לחברי הכנסת הסרוגים להפנות לפחות חלק מהמאמצים שלהם גם לגזרה החשובה הזו.