קריאת מונים. אילוסטרציה
קריאת מונים. אילוסטרציהצילום: איסטוק

בעקבות תלונה של תושב אבן יהודה לרשות המים: שלא כבעבר, רשות המים תחייב להתקין מונה מים מחלל שבת כברירת מחדל.

הרב מנחם פרל, ראש מכון צמת, פנה לשר המים זאב אלקין וביקש ממנו "לטפל בבעיה הן ברמה הציבורית, שנראית כמבקשת להגדיל את השסע בחברה על רקע כפיה חילונית, והן ברמה המשפטית".

הסיפור החל, כאמור, בעקבות תלונה של תושב אבן יהודה בחודש ספטמבר אשתקד על כך שאינו יכול לקרוא את מונה המים בדירתו בשבתות ובחגים.

"זאת לא בדיחה", כתב. "מי נתן לכם את הזכות לכפות עלי שמירת שבת ולמנוע ממני קריאת מונה בשבת? זאת הדרך היחידה שלי לזהות דליפה נסתרת ולמנוע אותה".

"מי שמעוניין להגביל את עצמו שיבושם לו", הוסיף. "אבל לכפות עלי הלכה דתית ולהסתיר ממני במתכוון את סטטוס הצריכה זה לא חוקי". הוא דרש מרשות המים להחליף את מונה המים בדירתו.

לאחר שנענה על ידי רשות המים כי במידה וירצה להתקין מונה "מחלל שבת" חדש הדבר יעלה לו כ-400 ש"ח, הוא פנה שוב, בחודש נובמבר האחרון, לרשות שהמים והתלונן. "לפני כחודשיים הוחלף מונה המים הקיים בבייתי במונה דיגיטלי 'אינטליגנטי מאוד'... בהמשך נוכחתי לדעת שתכונותיו מהוות מטרד והפרה של זכויותיי כאזרח וכצרכן במדינת ישראל", כתב.

הוא הוסיף בפנייתו שבעקבות התקנת המונה שומר השבת בדירתו הוא שרוי למעלה מיממה במצב "של עיוורון מוחלט לגבי סטטוס צריכה המים ודליפות חבויות".

כמו כן כתב, "לא די בכך שכופים עלינו בהיחבא הלכות דתיות מגוחכות, מונעים מאיתנו מידע חיוני כאזרח וכצרכן. אני דורש ביטול אופציית השבת במונה הקיים או החלפתו מונה חדש תקין וללא קונספירציות". ובנוסף, "אין מקום לפשרה! זה עניין עקרוני ובעיקר לא מעשי".

בעקבות תלונה זו הוציאה בחודש מאי האחרון הלשכה המשפטית של רשות המים הנחיה למתקיני מוני המים להתקין מונה מים "מחלל שבת" כברירת מחדל, שלא כבעבר.

כעת, חוששים במכון צמת כי הדבר יגרום לחילול שבת המוני אצל רבים המעוניינים לשמור את השבת אך לא יתעמקו בפרטי מונה המים שיותקן בדירתם החדשה.

יו"ר מכון צמת כתב בפנייתו לשר אלקין כי במוני המים הרגילים "בכל פתיחת ברז בבית, המשתמש מפעיל מנגנון חשמלי ומחלל שבת. להבדיל מכל שימוש הנמצא במרחב הציבורי, השימוש במים הוא הבסיסי ביותר ועל כן עלינו למצוא דרך לאפשר לכל אזרח במדינת ישראל ליהנות מהמים ללא חילול שבת".

הוא הוסיף, "מכון צמת שקד מתחילת מהלך הכנסת מוני המים הדיגיטאליים לשימוש בישראל, על מציאת פתרון הלכתי, שיתאים לרובו המוחלט של הציבור, ואכן נמצא כזה. כמעט כל מוני המים המשווקים היום בישראל, כשרים לשבת".

לדבריו, "לפני כשנה הועבר בכנסת חוק בשלש קריאות המאפשר לכל אזרח לדרוש את החלפת מוני המים שברשותו למונה מים כשר. ללא מציאת פתרון השווה לכל נפש (ולא מייקר את מד המים ולו בשקל אחד), היו רבים נמנעים מלהתארח בשבת אצל חברים לארוחה, כי כל פתיחת ברז מחללת שבת".

עוד כתב הרב פרל: "מד המים הכשר מאפשר זיהוי צריכה בדילוגים של 100 ליטר, ולא מציג ספיקת מים. האזרח הסביר ממילא איננו בודק את מד המים שלו לעתים קרובות ולא נזקק לדיוק זה. במקרה של דליפת מים מהצנרת, ככל שהיא גדולה ומשמעותית, האזרח יחוש בה ללא שעון, ואם היא קטנה מאד, יתכן וישים לב לכך רק ביום חול".

"לאחרונה הוציאה הלשכה המשפטית של רשות המים מסמך הדורש לספק מד מים 'מחלל שבת' כברירת מחדל", אמר. "אני מבקש להתריע בזה כי הסכמה עם דרישה כזו תעצים את הקיטוב החברתי בין שומרי שבת לשאינם ותקשה מאד על האוירה בבתים מסורתיים בהם אחד צמוד יותר להלכה והשני פחות".

"אני פונה בבקשה לכבוד השר, לטפל בבעיה הן ברמה הציבורית, שנראית כמבקשת להגדיל את השסע בחברה על רקע כפיה חילונית, והן ברמה המשפטית. מד המים לקריאה מרחוק הכשר, יכול להתאים לכל אזרחי ישראל ולא באמת פוגע בזכותו של איש", חתם הרב פרל.