שירלי פינטו
שירלי פינטוצילום: דוברות ימינה

הרכבת שאמורה הייתה לחזור לפעילות לא תחדש את פעילותה בעקבות הדרישות לרישום הנוסעים והגבלת מספרם.

לפי שעה לא ברור מתי תחזור הרכבת לפעילות ולעבודה הזו יש משמעות לא מבוטלת לכלל האוכלוסייה אבל בעיקר לבעלי מוגבלויות.

שירלי פינטו, שזכורה לנו כמועמדת חירשת ברשימת 'ימינה' לכנסת, שוחחה איתנו בעזרתה של ליאת, העוזרת האישית שלה, על הקשיים המיוחדים בהקשר זה ובראשית הדברים היא מבהירה כי אמנם לכל אדם חירש ישנה זהות אחרת שבה הוא מתייג את עצמו, אם ככבד שמיעה או כחירש, הרי שהיא עצמה מגדירה את עצמה כחירשת.

בהתייחס להשבתת הרכבת מדגישה פינטו כי מדובר ב"פגיעה קשה בעסקים ובמשק. עסקים נסגרים והמשק מנסה לחזור ולנשום. סגירת הרכבת ואי פתיחתה יוצרים בעיה. תחבורה ציבורית לא נותנת מענה כמו הרכבות" ומעבר לפגיעה הכללית במשק מדובר בפגיעה ממוקדת בבעלי מוגבלויות.

מכאן היא עוברת להצגת הקושי המדובר מתוך נקודת המבט שלה, המייצגת בעלי מוגבלויות רבים אחרים: "יש מחסור בניידות. אימא שלי חירשת עיוורת ולא רואה את הנכד שלה כבר תקופה ארוכה ומחכה לחזרת הרכבות לעבוד", היא מספרת.

האם התחבורה הציבורית הרגילה אינה מספיקה? מדבריה של פינטו עולה כי התשובה שלילית לחלוטין. "תחבורה ציבורית לא נגישה באופן מלא לאנשים עם מוגבלויות. אין רמפה באוטובוסים בין עירוניים, אוטובוסים לא עוצרים בצמוד לתחנה, הרבה פעמים אוטובוסים עוברים ומי שלא רואה לא רואה את המספר. בתחנת רכבת יש מקום לליווי למי שזקוק לזה, הרכבת נגישה לכיסאות כגלגלים, יש קריזה קולית לטובת העיוורים. כל ההתניידות ברכבת פשוטה הרבה יותר למי שיש לו מוגבלות".

"המדינה חייבת להבין שפתרון אמתי לגל השני של הקורונה זה לא השבתה של המשק. זה ייצור מחדל גדול. מה ההבדל בין אוטובוסים מלאים בנוסעים לבין הרכבת? המשלה מתנהלת בצורה לא ברורה ולא יודעת איך להתמודד עם תחילת הגל השני של משבר הקורונה. צריך לעבור ממדיניות הפטיש של סגירת כל המשק למדיניות של פינצטה, לבדוק איפה יש תחלואה רבה ולתת פתרון אמתי ולא להביא לקריסה אמתית של מאות אלפי משפחות בישראל".

עוד מוסיפה פינטו ומזכירה את הקושי הרגיל של אנשים עם מוגבלויות למצוא עבודה והדבר הופך קשה פי כמה וכמה ללא התניידות נוחה ממקום למקום. "קשה לבעלי מוגבלות למצוא עבודה וקשה יותר במציאות הזו. ללא רכבת יאבדו את מקומות העבודה. הם לא יכולים להגיע למשרדים ומקומות העבודה. אנשים חוששים".

לטעמה של פינטו ניתן למצוא גם ברכבת מענה דומה לזה שקים בשמורות הטבע והבנקים כאשר ישנן מגבלות כאלה ואחרות לצד דרישה לרכישת כרטיסים מוקדמת וכיוצא באלה, אך ההשבתה היא לא מענה. "הפתרון שהממשלה מציעה כעת הוא מנותק מהמציאות", היא אומרת.

ואולי כדי להביא את דברים למוקדי קבלת ההחלטות הייתה צריכה המפלגה שלה, 'ימינה', להיכנס בכל זאת לקואליציה, גם במחיר של תפקידים זוטרים? פינטו מביעה הסכמה מלאה עם ההחלטה של מפלגתה לפנות לאופוזיציה. "אני אישה ימנית ומאוד חשוב לי שתהיה ממשלת ימין אמתית , גם באידאולוגיה, גם בכלכלה, גם בתפיסה המשפטית שמרנית וגם בהיבט החברתי ובהיבט הביטחוני. כל אלה לא מתקיימים בממשלה הנוכחית. זו ממשלת שמאל ולא הסכמנו להיות עלה תאנה חסר השפעה בממשלת שמאל. קבלת תיק כזה או אחר הייתה רק ג'ובים. היינו ברכבת שדוהרת קדימה ללא כל השפעה. נעשה באופוזיציה את המירב כדי לייצג את הציבור שלנו".