ההרס בעפרה בשנת 2017
ההרס בעפרה בשנת 2017צילום: דוברות עפרה

קרוב ל-2,000 בתים בישובי יהודה ושומרון עומדים בפני סכנת פינוי והריסה בשל החלטת בג"ץ לבטל את חוק ההסדרה.

לפי נתוני תנועת "רגבים", 113 בתים במעלה מכמש נמצאים בסכנת פינוי, 98 בפסגות, 83 בכוכב יעקב, 71 בקדומים, 65 בכוכב השחר, 52 בנווה צוף, 47 בעתניאל, 45 בשבי שומרון, 45 במצפה יריחו, 43 ביצהר, 34 במעון, 27 בתפוח, 25 באדם 25 בבית חגי, 23 בסוסיא, 19 בנווה דניאל, 17 בתקוע, 15 בהר ברכה, 14 בנוקדים, 13 בפני חבר, 7 בקדר ו-5 במעלה עמוס.

רשימת הבתים בסכנת פינוי

בג"ץ פסק אתמול כי חוק ההסדרה איננו חוקתי והורה על ביטולו. הכרעה התקבלה ברוב של שמונה שופטים, ובראשם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. השופט נעם סולברג היה היחיד בדעת מיעוט.

השופטת חיות נימקה: "חוק ההסדרה מבקש להכשיר בדיעבד מעשים בלתי חוקיים שבוצעו על ידי אוכלוסייה מסוימת באזור תוך פגיעה בזכויותיה של אוכלוסייה אחרת, וזאת בשטח הנתון בתפיסה לוחמתית.

''אין מדובר בהסדר שהוא 'עיוור' לקבוצת הניזוקים שיפגעו מיישומו, אלא בהסדר הפוגע ביודעין ובאופן בלתי שוויוני בזכות הקניין של תושבי האזור הפלסטינים בלבד והוא מעניק בכורה לאינטרסים הקנייניים של המתיישבים הישראלים, ללא כל בחינה פרטנית ומבלי לתת משקל מספק למעמדם המיוחד של תושבי האזור הפלסטינים כ'תושבים מוגנים'", הוסיפה חיות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הגיב עדיין לביטול חוק ההסדרה, אולם בליכוד הבטיחו להעבירו בכנסת מחדש.

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ אמר כי יש לכבד את פסק הדין. "בג"ץ פסל הערב את חוק ההסדרה- זו הייתה פסילה צפויה", טען גנץ. ''החוק עורר בעיות קשות עוד בתהליך החקיקה שלו, ואסור היה להעביר אותו מלכתחילה. חבריי לכחול לבן ואני נדאג שפסיקות בג"ץ יכובדו, לא תהיה כל פגיעה בשלטון החוק. אני מקבל בהבנה ביקורת כשהיא נעשית בצורה מכובדת, ואני מודיע שתמיד אפעל לסייע לכל אזרח ישראלי שניתן לסייע לו ברמה האנושית ובמסגרת החוק- בין אם הוא מתנחל או קיבוצניק, יהודי, ערבי או דרוזי, דתי או חילוני.

''היום בביקורי באוגדת איו"ש סיפרתי לחברי מועצת יש"ע, שהצעד שעשיתי בכדי להיכנס לממשלה נבע מדאגה עמוקה שלי לאחדות החברה הישראלית בעת המשבר שפקד אותנו. בכדי שנהיה מאוחדים כחברה, אנחנו חייבים לכבד את שלטון החוק, לבקר בצורה עניינית, וגם אם יש מחלוקות עמוקות ביננו – נתמודד איתן תמיד כאחים, ולא כשונאים", הוסיף גנץ.