הבנק העולמי
הבנק העולמיצילום: איסטוק

תחזית קודרת במיוחד של הבנק העולמי: מחקר חדש שביצעו אנשי הבנק מעלה כי מעל מיליארד בני אדם ברחבי העולם עלולים למצוא את עצמם חיים בתנאים של עוני קיצוני, כתוצאה ממגיפת הקורונה.

מניתוח המחקר עולה כי כיום מתגוררים בעולם 736 מיליון בני אדם שסובלים מתנאי עוני קיצוני וחוסר כל, ומשתכרים פחות מ 1.90 דולר ליום.

המחקר של הבנק העולמי מצטרף למחקרים שפרסמו היום (שישי) חוקרים מאוניברסיטת קינגס קולג' בלונדון ומהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה, ולפיהם מגיפת הקורונה "עלולה לגרום לעוני קיצוני משמעותי ולהפוך עשרות שנים של התקדמות כלכלית". המחקרים מצאו כי 395 מיליון בני אדם ברחבי העולם עלולים להתדרדר בקרוב לרמת הכנסה יומית של מתחת ל1.90 דולר בלבד.

המספרים העגומים עולים אף יותר כאשר הכנסת המינימום היומית תעמוד על 5.90 דולר ביום, אז עלולים 527 מיליון בני אדם בעולם לעמוד מתחת לרף ההכנסה הזה. בתרחיש הזה, שישית מאוכלוסיית העולם תחיה מתחת לקו העוני.

אנדי סאמר, אחד ממובילי המחקר ופרופסור לפיתוח בינלאומי באוניברסיטת קינגס קולג' בלונדון, אמר כי "מיליוני בני אדם חיים במצב של צעד אחד מעוני. המשבר הנוכחי עלול להיות הצעד הזה שדוחף אותם מעבר לקצה הזה".

הוא הזהיר גם כי העוני הקיצוני עלול לעבור ממדינות אפריקה למדינות מתפתחות בדרום ומזרח אסיה כמו אינדונזיה, הפיליפינים, בנגלדש ועוד. "אנו רגילים לראות את עניי העולם מתרכזים במדינות עניות במיוחד, אך רובם דווקא חיים במדינות שמציגות ביצועי כלכלה טובים, לפחות עד מגיפת הקורונה. כעת יש המון אנשים שכבר עברו את קו העוני מלמעלה, ויכולים בקלות ליפול אחורה שוב", אמר סאמר.