אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

פרשה חמורה של חשד לעושק וניצול קשיש על ידי שני גברים בעלי עבר פלילי הותרה לפרסום הבוקר (ראשון) על ידי בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב.

השניים ניסו להשתלט על נכסיו של הקשיש, הוציאו מחשבון הבנק שלו מאות אלפי שקלים תוך מצג שווא שהמהלכים נעשים בהסכמתו, ואף עברו להתגורר בדירתו, כל זאת כשהוא אינו מסוגל להתנגד ואף אינו מודע להשלכות המהלכים שנעשים על ידי השניים.

בעקבות התערבות האפוטרופוס הכללי והסיוע המשפטי במשרד המשפטים, כל הפעולות שהשניים ביקשו לבצע בנכסיו ובכספיו של הקשיש נחשפו ונבלמו, נאסר עליהם להתקרב אליו והמשטרה פתחה בחקירה.

הפרשה, שחלקים ממנה הותרו כעת לפרסום, נתגלתה לראשונה במהלך תקופת התפשטות הקורונה. הקשיש, ערירי וחסר ישע בן 92, המרותק לכסא גלגלים, הגיע מספר פעמים לסניף בנק בדרום תל אביב כשהוא מלווה על ידי שני גברים, וביקש למשוך כספים בסכומים גבוהים מחשבונו.

עובדי הבנק חשדו כי משהו אינו כשורה וביקשו מהשניים להזדהות, ואלו הציגו ייפוי כוח מתמשך אשר לטענתם מאפשר להם לנהל את ענייניו של הקשיש מבחינה חוקית. לאור החשש כי מדובר במקרה של ניצול הקשיש נציג הבנק פנה לאפוטרופוס הכללי, ובבירור מהיר שנעשה התברר כי ייפוי הכוח אמנם הופקד אך מעולם לא הופעל, ועל כן אינו תקף מבחינה חוקית והמלווים אינם מוסמכים לפעול מכוחו. בנוסף, כאשר הקשיש נותר ביחידות עם מנהל הבנק, הוא לחש בפחד לאוזניו: "אני מפחד ממנו, אל תצרפו אותו לחשבון".

עם היוודע הפרטים, עירבו אנשי האפוטרופוס הכללי את הסיוע המשפטי, ובאופן מיידי מונה עו"ד כדי לייצג את הקשיש ולהגן עליו מבחינה משפטית.

עו"ד עצמון פנה בבהילות לבית המשפט בבקשה לקבלת צווי מניעה שיגבילו את המשיכות מחשבון הבנק וימנעו דיספוזיציה (העברת זכות שימוש בנכס) בדירה שאותרה כנכס מקרקעין הרשום בבעלות הקשיש. לאור הנסיבות הקשות שתוארו, בית המשפט אישר עוד באותו יום את הבקשות אף ללא נוכחות הקשיש בדיון. בנוסף, עו"ד עצמון רשם הערה בטאבו בעניין זה ומסר באופן ידני את הצו לבנק, על מנת לוודא כי לא תהיינה משיכות נוספות מהחשבון.

בבדיקה של דפי הבנק מתקופה של חצי השנה האחרונה, מצא עו"ד עצמון משיכות בסכומים של מאות אלפי שקלים מחשבונו של הקשיש, ודיווח על כך לבית המשפט ולאפוטרופוס הכללי. נוכח נסיבות העניין והפרטים שהתגלו, פעל האפוטרופוס הכללי לביטול ההפקדה של ייפוי הכוח המתמשך במסגרתו 'מינה' הקשיש את אחד מהשניים כמיופה כוחו.

בסמוך לכך, הגיע עו"ד עצמון יחד עם עו"ס משירותי הרווחה הקהילתיים, שהייתה לה היכרות מוקדמת עם הקשיש, לביתו. בבית נכחו הקשיש ומטפלת, שהתברר כי שירותיה נשכרו ע"י שני הגברים 'המלווים'. במהלך הביקור הבחינו עורך הדין והעובדת הסוציאלית כי ניכר שדיירים נוספים מתגוררים בדירה, שהייתה כולה מרושתת במכשור האזנה ובמצלמות באופן מחשיד. בשיחה עם המטפלת עלה כי השניים מתגוררים וישנים בדירה ככל הנראה כבר זמן רב.

הקשיש נמצא כשהוא מבולבל מאוד ולא זכר דבר על ביקוריו בבנק בלווית הגברים, או על המשיכות שביצע לאחרונה בסכומים ובתדירות גבוהים. שכנה מדירה סמוכה סיפרה לעורך הדין ולעו"סית על מעשי ניצול וסחטנות נמשכים שנעשים מצד שני האנשים כלפי הקשיש, ובקשה מהם שיסייעו לו.

ממצאי הביקור הקשים דווחו לבית המשפט, ולבקשת עו"ד עצמון המייצג את הקשיש מבחינה משפטית, מונה גם במקביל עו"ד אמיר זבולון כאפוטרופוס לניהול האישי ורכושו. בהמשך לכך הוגשה בקשה למניעת הטרדה מאיימת (צו הרחקה) בשם הקשיש כנגד השניים, ובית המשפט קיבל את הבקשה, קבע כי נאסר עליהם להיכנס לדירתו של הקשיש והורה על ניתוק המצלמות המותקנות בדירה.

יתרה מכך, במהלך ניסיון נוסף של עורכי הדין מטעם הסיוע המשפטי ונציגת הרווחה לבקר את הקשיש בדירה הם נתקלו בסירוב של המטפלת לפתוח את דלת הדירה. השניים הזמינו איש מקצוע שפרץ את הדירה, והמטפלת שכאמור הושמה בדירה על ידי שני הגברים, הוחלפה על ידי האפוטרופסים והובאה למקום מטפלת דוברת רומנית, שפת האם של הקשיש וזו שהוא משתמש בה גם כיום.

מבדיקה שביצעו באפוטרופוס הכללי ובסיוע המשפטי עלה כי לשני הגברים שניסו להשתלט על נכסיו של הקשיש עבר פלילי משמעותי, אחד מהם בעל עברי פלילי מתחום האלימות והמרמה ובעברו ריצה מאסר בכלא, והשני בעל עבר פלילי שהורשע בגין קבלת כספים במרמה מאזרחים עריריים תוך שהוא מתחזה לשוטר. פרטי הפרשה ושמות המעורבים הועברו למשטרה, שפתחה בחקירה.

עו"ד ד"ר מיטל סגל-רייך, ממונה ארצית תחום זקנה וכשרות משפטית בהנהלת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, ציינה "מדובר באחד המקרים הקשים של עושק וניצול שנתקלנו בהם בשנים האחרונות. מיד לאחר שנחשפנו למקרה והתבררו הפרטים, הפעולות בוצעו במהירות לרבות הוצאת צווים אשר מונעים את המשך המשיכות ואת האפשרות למכירת הנכס וניצולו של האיש, הכל בהליכים מהירים ובהתייצבות מיידית של עורך הדין מטעם הסיוע המשפטי בבית המשפט. וזאת, לפני שהשניים כלל יכלו להבין כי למעשה הוגבל כל מרחב פעולתם. כעת אנו פועלים להגנה על האיש, על רווחתו ועל רכושו, וממשיכים לעקוב מקרוב ולסייע לו באמצעות ייצוגו בכל ההליכים המשפטיים הרלוונטיים. כל מי שנוהג בסחטנות ובעושק כלפי אדם זקן צריך לדעת, כי החברה והמערכת המשפטית יפעלו כנגדו במלוא חומרת הדין".

ליאורה גור מיחידת האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים הוסיפה, "מהירות התגובה והנחישות בה פעל מערך הפיקוח באפוטרופוס הכללי, הביאו לתוצאה בה נעצרה הפגיעה האישית והכלכלית בקשיש. האפוטרופוס הכללי ימשיך לפעול למניעת הישנות מקרים דומים ויעשה כל שלאל ידו כדי להבטיח שאנשים חסרי ישע יזכו להגנה ראויה. מי שנחשף לניצול לכאורה של קשישים, בין במסגרת אפוטרופסות ובין במסגרת ייפוי כוח מתמשך, מוזמן לפנות אלינו לבירור הנושא".