תפילת מחאה ביפו ביום שישי האחרון
תפילת מחאה ביפו ביום שישי האחרוןצילום: Tomer Neuberg/FLASH90

דובר עיריית תל אביב יפו, איתן שוורץ, התייחס הבוקר (ראשון) בראיון לרשת ב' למהומות ביפו ולטענות על חילול בית עלמין מוסלמי במסגרת עבודות שעורכת העירייה.

"אין שם בית קברות", קבע שוורץ, "יכול להיות שיש שרידי עצמות כמו שיש מן הסתם מתחת ליפו כולה, כמו שיש מן הסתם מתחת לארץ ישראל כולה. אנחנו מדברים על חבל ארץ עם אלפי שנות היסטוריה, בהחלט יתכן שנגלה עצמות באתר הזה או באתרים אחרים ברחבי המדינה".

בהמשך התייחס שוורץ לסוגייה ההיסטורית והסביר, "היה במקום בעבר בית קברות טורקי. לפני יותר ממאה שנה המוסלמים עצמם הורו על פינוי בית הקברות והעברת הקברים למקום אחר, לבית העלמין סומיל שקיים עד היום סמוך למלון הילטון".

על שטח בית הקברות בנו לדברי שוורץ, "מגרש כדורגל לטובת מועדון הכדורגל האיסלאמי של יפו בשנות העשרים של המאה הקודמת. אחר כך הווקף המוסלמי השכיר את המגרש לבנות עליו מחסנים למען הנמל הבריטי".

"המגרש הזה שימש לשימושים שונים והניב כספי שכירות לווקף המוסלמי ואף אחד לא חשב שיש עם זה בעיה", טען שוורץ.

לדבריו, "הכל מתועד היסטורית, אתם יכולים לקרוא את זה במאמר של שמואל גילר, אחד ההיסטוריונים של יפו. יש תיעוד, יש מיסמוך, אפילו של המופתי של ירושלים חוסייני שמבקש מהבריטים לתת מקום למגרש כדורגל חליפי כאשר משכירים את המקום לבנות שם מחסנים. כלומר, המקום הזה אין בו קדושה בנרטיב של המוסלמים עצמם לפחות מאה שנה".

"היה עליו מעון לדרי רחוב שהוחלט להרחיב אותו, ולפני שנתיים כשהתחילו שם העבודות התגלו שם עצמות כמו שקורה במקומות רבים בארץ ישראל והתחילה התדיינות רבה מאוד מול גורמים יפואיים", הסביר שוורץ.

"צריך להבין, אין כתובת אחת שאתה מדבר אתה וסוגר מולה וזה מוסכם ומקובל, וזו חלק מהבעיה", ציין שוורץ, "היו הרבה מאוד ניסיונות פשרה והידברות. בוודאי שלעיריית תל אביב-יפו אין עניין להלהיט את הרוחות ולקבוע עובדות בשטח כשזה פוגע ברגשות, אבל מצד שני אם אתה תחפור בכל רחבי יפו אתה תגלה כנראה עצמות כי יש אלפי שנות היסטוריה במקום".

"אנחנו בונים ברגישות רבה, אם וכאשר ימצאו עצמות אדם - הם יעברו למקום אחר בצורה מכבדת", הבטיח הדובר.