רב היישוב הר ברכה הרב אליעזר מלמד הסביר היום (ראשון) בשידור חי ובהרחבה מדוע בחר להשתתף במפגש עם "רבה" רפורמית בוועידת מקור ראשון.

הרב מלמד אמר כי על אף שהוא מסרב בדרך כלל להשתתף במפגשים או פאנלים מעין אלו, כששמע שהמפגש יהיה עם רפורמים נעתר להזמנה.

"אני בדרך כלל לא משתתף בכנסים", אמר הרב מלמד, "אבל בשנה שלפני הכינוס הזה אירעו כמה אירועים שבהם נשמעו ביטויים קשים מצד אישים מהציבור הדתי והחרדי שכביכול צריך להתייחס בהחרמה גמורה אל הרפורמים והקונסרבטיבים".

הוא הוסיף, "גם כאשר שר התפוצות דאז, נפתלי בנט, נפגש איתם וקרא להם אחים הייתה טענה נגדו. 'מה אתה נפגש איתם? אסור להפגש איתם'. חשבתי לעצמי, לשר התפוצות של מדינת ישראל אסור להיפגש עם הרפורמים? מאיפה המציאו את האיסור הזה?".

לדבריו, "בעקבות הוויכוח המר עם התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית התפתחה דעה מוטעית שצריך להחרים את הקהילות האלה ואת נציגיהן. כשהתבוננתי מצאתי שמתנהל מסע הפחדה, שמי שאומר לא כך, צריך לפחד, אז אמרתי בליבי, בפעם הבאה שאוזמן למפגש כזה - אלך".

"לא במקרה הזדמנתי לשם אלא בכוונה", אמר. "כדי לומר את האמירה האישית שלי, מתוך אחריות רבנית, שאין להחרים את התנועה הרפורמית או הקונסרבטיבית".

"לא התכוונתי להגיד לכולם אתם לא בסדר, אלא רק לעשות את המעשה האישי שלי, ככה פשוט. כדי שמי שרוצה ללמוד מכך ילמד, ומי שלא רוצה לא ילמד. אך כיוון שהיו כאלה שתקפו ואמרו שעמדתי היא עמדה פסולה, כלומר לא הסתפקו בכך שלדעתם נכון לנהוג אחרת, אלא שמי שאינו חושב כמותם עמדתו פסולה, אני צריך להסביר את זה בצורה פומבית יותר", ציין.

"יש כמובן בינינו אי הסכמה נוקבת ביחס לעיקרי אמונת ישראל ותורתו, עד כדי כך שאנחנו לא מחשיבים אותם כזרם שמבטא את מסורת התורה. יש חסידים, מתנגדים, קבלה והלכה, אלו זרמים שמייצגים עמדה תורנית. הרפורמים לא מבטאים עמדה תורנית", אמר.

עוד הוסיף, "כיוון שהם עשו דברים שהם שינוי בדברי ההלכה והתורה, אנחנו חייבים למחות נגדם. ולכל הפחות לא להשתתף בטקסים שבהם מפרים את ההלכה. לכן, אסור להשתתף בחתונה רפורמית כי הרי צריך למחות נגד זה. לכן אין אפשרות להשתתף בתפילה שהם מארגנים, אמנם איננו באים לצעוק ולהפריע כאות מחאה, אבל להשתתף - לא".

"התנועות האלו הן תנועות של יהודים. אני לא מסכים שזה מבטא את מסורת התורה כי הם לא מתחייבים למסורת התורה. אך בכל אופן, הן תנועות יהודיות שמקיימות מנהגים יהודיים, הצביון היהודי של חייהם חשוב להם והם בפועל משתדלים לחזק את הזהות היהודית ובכך הם מעכבים את תהליך ההתבוללות במובן של שכחת היהדות. לכן צריכים להתייחס לנציגים שלהם כנציגי תנועות מרכזיות וחשובות שחבריהם יהודים", אמר הרב מלמד.

לדבריו, "אלו תנועת יהודיות עם מחשבות יהודיות שמטפלות ביהודים. יש הרבה תנועות כאלו כמו לדוגמה מכבי העולמי, הג'וינט וכדומה. כמו שצריך להעריך את כל הפעילויות החיוביות שהתנועות האלו עושות כך צריך להעריך את כל הפעילויות החיוביות בתחומי החסד והמוסר והסולידריות היהודית שעושות התנועות הרפורמיות, ולכן אין מקום להחרים. וגם את הנציגים של התנועות הללו אסור להחרים כי להחרים את הנציגים זה להחרים אותם".

עוד אמר, "דווקא מפני שאנחנו נאלצים לנהל איתם מאבק אידאולוגי שמכריח אותנו לא להשתתף בחתונות ולא לתת להם הכרה כזרם דתי לגיטימי, דווקא בגלל זה אנחנו צריכים עוד יותר להדגיש את השייכות ואת הערבות היהודית שלנו איתם. להראות שהתוכחה שלנו והוויכוח אינו על חשבון האהבה והאחווה שצריכה להיות בין יהודים".

שיח בין הרב אליעזר מלמד והרבה הרפורמית דלפין הורווילרועידת מקור ראשון