געגועי לביילין

נישואי התערובת הופכים ליותר לגיטימיים ומקובלים. מי שמעז להביע דעה הפוכה נתפס כסוג של גזען חשוך.

הרב עמיחי גורדין , כ"ד בסיון תש"פ

געגועי לביילין-ערוץ 7
יוסי ביילין
Photo by Amir Levy/FLASh90

החברה הישראלית עוברת מזה זמן תהליך של אובדן זהות יהודית והחלפתה בזהות ישראלית. תופעה זו הופכת את נישואי התערובת ליותר ויותר לגיטימיים ומקובלים. מי שמעז להביע דעה הפוכה, נתפס כסוג של גזען חשוך.

בימים טרופים אלו אני מוצא עצמי מתגעגע לאנשים כמו יוסי ביילין. ביילין היה כתב צעיר בעיתון דבר כשנשלח לראיין את שמואל אוסוולד רופאייזן. רופאייזן נולד למשפחה מסורתית ב'זייבוש' שבפולין. כשפלשו הנאצים לפולין הוא הצליח להתחזות לקצין ס.ס. ולהציל באומץ רב כ-300 בחורים יהודים מהעיר מיר. כשאחד מהיהודים בעיירה הלשין עליו, רופאייזן ברח למנזר.

ההלם מהעובדה שבעוד הוא מסכן את חייו כדי להציל יהודים אחרים, יהודי אחר גומל לו רעה כדי להציל את עצמו, פגע בו בצורה עמוקה ולדבריו הוא שהוביל אותו לעזוב את היהדות ולהתנצר.

אחרי המלחמה הוא שינה את שמו ל'אח דניאל' והתפרסם בשל מאבקו לעלות לארץ כיוון שלטענתו הוא עדיין יהודי. הוא התיישב במנזר בארץ והיה אחראי מטעם הכנסייה על טיפול בזוגות מעורבים, שבהם אחד הצדדים יהודי והשני נוצרי.

וכך כתב עליו הכתב הצעיר של העיתון 'דבר', יוסי ביילין: "המגע עם יהודי מומר אינו קל, ולמרות הליברליות... והאמונה הגדולה בחופש האדם להאמין במה שהוא רוצה, אתה נחרד מן העימות עימו ורואה באיש מראש סוטה, אם תרצה ואם לא תרצה...".

"כנזיר קתולי משימתו המרכזית היא למנוע את גיורן של נשים נוצריות העולות ארצה עם בעליהן היהודיים. פעילותו אינה מיסיונרית אבל מזיקה... הוא יוצר בעיות או מעודד את קיומן... דומני שהפתרון לבעיה... ליצור מגע עם המשפחות שהוא מבקר אצלן כדי להראות להן גם את הצד השני של המטבע."

איפה ניתן למצוא כיום עיתונאי חילוני צעיר בשנות העשרים לחייו, שלמרות הליברליות האמיתית שלו מעז לכתוב דברים בהירים וברורים כאלו על הזהות היהודית שלנו.