כשרות
כשרותצילום: yaakov Naumi/Flash90

תנועת נאמני תורה ועבודה פנתה לשר לשירותי דת, יעקב אביטן, בבקשה לעדכן את נוהל הסרת הכשרות מבית העסק, כך שתפורסם הודעה תוך הימנעות מניסוחים מאיימים וכן תובהר סיבת הסרת הכשרות.

במכתב ששלחה היום התנועה לשר, נכתב, "הנוהל הקיים מורה על עדכון הציבור באשר להסרת תעודת כשרות אך הוא שונה מהקיים בשטח".

"במציאות מועצות דתיות מוציאות מודעות אשר כוללות אזהרה לציבור, לרבות שימוש בניסוחים מאיימים כגון ‘ידע הציבור וייזהר׳, ׳שומר נפשו ירחק׳, ׳להסיר מכשול׳. יתרה מזאת, מודעות רבות פותחות במלים ׳הודעה ואזהרה׳. ראוי לשים לב לכך שהנוהל לא דורש את אזהרת הציבור אלא את עדכונו בלבד", ציינו בתנועה.

לדבריהם, "גם אם נדרשת הסרת תעודת כשרות יש לבצע עדכון ענייני של הציבור ללא תוספת אזהרות. תחושות קשות אשר עולות מעסקים שהוסרה תעודת הכשרות שלהם, לרבות המקרה האחרון של ׳פלאפל התאומים׳ בגבעתיים מעידות על כך שהניסוח של המודעות, באופן הזה, היווה גורם משמעותי שהביא לפגיעה בהן ולהעכרת היחסים בין הרבנות לבין המקומות המושגחים. רצוי לשמר מערכת יחסים טובה עם בעלי עסקים מושגחים וגם עם מי שהוסרה השגחתו, ולחדד זאת למועצות הדתיות".

"נוסף לכך, אנו מציעים לעדכן את נוהל הסרת תעודת הכשרות כך שמחד גיסא יבהיר ויחדד את הצורך בעדכון ענייני של ציבור שומר הכשרות בדבר הסרת תעודת כשרות מעסק ומאידך גיסא יוסיף למודעה את סיבת הסרת התעודה. ברי כי אין דומה הסרת תעודת כשרות שנבעה מכך שנמצאו כשלים כשרותיים חוזרים ונשנים למקרה של הסרת כשרות הנובעת מבחירה של בעל העסק בשל סיבות כלכליות או טכניות. ראוי להביא לידיעת הציבור את סיבת הסרת הכשרות על מנת לתת בידיו את המידע המלא לגבי כשרות העסק", הוסיפו בנאמני תורה ועבודה.

"אנו בטוחים כי עדכון כאמור לנוהל הסרת תעודת כשרות ובמקביל הנחיית המועצות הדתיות שתחת אחריותך להימנע מניסוחים בוטים ולשמור על כבודם של בעלי העסקים יגבירו את אמון הציבור במערכת ויסייעו לחזק את הכשרות בישראל", חתמו בתנועה.