חוסר השוויון בבחירה האלוקית אז והיום

​​​​​​​לטענת קורח כל העדה שווים וכולם יכולים לשרת את הקב"ה בצורה שווה אלא שמשה רבנו מלמד אותנו שהקב"ה ייעד לכל אחד מאיתנו תפקיד

הרב שלמה סובול , כ"ו בסיון תש"פ

חוסר השוויון בבחירה האלוקית אז והיום-ערוץ 7
הרב שלמה סובול
צילום: גיא טייב

"אמא שלי הפכה אותי למדען בלי שהתכוונה לכך בכלל" היה מספר זוכה פרס הנובל איזידור אייזק רבי. על פי הסברו: "כל האימהות היהודיות בברוקלין נהגו לשאול את הבן שלהן: 'נו למדת היום משהו בבית ספר?' אבל לא אמא שלי, היא תמיד שאלה אותי שאלה אחרת: 'איזי, שאלת שאלה טובה היום?' ההבדל הזה הוא שהפך אותי למדען ".

גם לקורח הייתה שאלה מצוינת. "כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה' ומדוע תתנשאו על קהל ה'?". הטענה מאחורי השאלה של קורח היא העובדה שזה לא הוגן שרק הכוהנים יכולים לבוא אל הקודש ואילו שאר העם חסום מלהגיע אליו. במעמד הר סיני כל העם גברים, נשים, וילדים מכל השבטים עמדו סביב ההר, וקבלו באופן שווה את התורה.

לעומת זאת במשכן שאמור להמשיך את מעמד הר סיני, את מרכז הקודש לתוך מחנה ישראל, יש הגבלות ורק הכוהנים יכלו להיכנס פנימה. כיצד ניתן לחסום איש או אישה שרוצים להיפגש עם הקודש? שאל קורח.

אם נעמיק עוד יותר בטענה של קורח נראה שהוא טוען טענה כללית יותר. כיצד התקדמות רוחנית יכולה להיות תלויה בשבטיות? מדוע הרוחניות לא פתוחה כלפי כל אחד ואחת שחפצים בה? למה לא דנים לגופו של אדם אלא על פי שיוכו השבטי? טענה זו היא טענה מאוד מודרנית הטוענת שהגיע הזמן שהזהות שלנו לא תיקבע לפי מין, לאום וכו' אלא נתייחס לכל אינדיבידואל באופן אישי על פי התנהגותו, בבחינת "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך".

כמו כל שאלה טובה, גם בטענתו של קורח יש גרעין אמת, ואכן חז"ל לימדונו ש"ממזר תלמיד חכם קודם לכהן גדול עם הארץ". אך יחד עם הערך העצום שיש לבחירה של כל אחד לטוב ולרע, היא לא סותרת את כך שבתורה יש הבדלים בין ישראל לעמים, בין איש לאישה, בין כהן לישראל, ובין גדול לקטן.

איך ניתן להסביר זאת? מדוע לא נדון כל אחד ואחת רק לפי עצמותם בלי קשר למוצאם? בתחילת הבריאה, כאשר הקב"ה ברא את העולם, העולם הלך ונפל. נפילת אדם הראשון, נפילת דור הפלגה ונפילת דור המבול. בכדי להביא את העולם לתיקונו יצר הקב"ה את עם ישראל שתהיה לו התאמה נפשית ונשימתית לקבל את התורה, ומתוך כך הוא יהיה לב באברים ויביא את העולם כולו לתיקונו.

ההבדל בין עם ישראל לעמים הוא יצירה אלוקית שמטרתה להביא טוב לעולם כולו ולהביא אותו לייעודו ולגאולתו השלמה. גם בתוך עם ישראל יש קבוצה של כוהנים שבהם הקב"ה שם נשמה מיוחדת שמתאימה לעבודת הקודש במקדש. ההבדלים האלו בין מדרגות חיים שונות במציאות, שנבראו כדי למלא תפקידים שונים שיביאו לתיקון עולם, הם לא המצאה אנושית, אלא הם יצירה אלוקית מוכוונת מראש הנצרכת לתיקון עולם.

משה רבנו לא בדה את הדברים מליבו כפי שטען קורח, אלא משה היה שליח של הקב"ה להודיע על הבחירה האלוקית. הוא עשה זאת כאשר הוא הודיע לעם ישראל שהם בנו בכורו של הקב"ה, והוא עשה זאת כאשר הוא הודיע לעם ישראל ששבט לוי והכוהנים נבחרו לשרת את ה'.

בדורנו, בגלל התפיסה המודרנית, שכפי שראינו יש בה צד אמיתי, לפעמים קשה לקבל את הבחירה האלוקית בעם, בשבט, בארץ, אבל זוהי אמיתתה של תורה, ועלינו להתחזק ולדבוק בה, דווקא כדי להיטיב לעולם כולו.

הרב שלמה סובול הוא ראש ארגון ברקאי ורב קהילת שערי יונה מנחם במודיעין