הרב רפי פרץ
הרב רפי פרץ צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

המאבק על הריבונות הוא גם המאבק על המורשת וההיסטוריה שלנו.

החלת הריבונות בשטחי יהודה ושומרון היא הזדמנות פז. הממשל האמריקני מכיר בזכותנו ההיסטורית על הארץ ואני סבור שאסור לנו לפספס את האפשרות להחיל את החוק הישראלי בנחלת אבותינו.

עם זאת לא נתעלם מהבעיות שקיימות בתכנית. לא נסכים להקמת מדינה פלסטינית ונאבק על הצירים ליישובים. השבוע ראיתי כיצד הפלסטינים מתייחסים לאתרי המורשת שלנו. בביקור בארמונות החשמונאים, אתר היסטורי עם ממצאים מדהימים המוכיחים את הימצאותם של החשמונאים באזור יריחו, ראיתי כיצד הפלסטינים משמידים את העתיקות שלנו. המציאות הזאת קיימת באתרים רבים ברחבי יהודה ושומרון.

הגעתי גם לחירבת' עלמין ליד ענתות והחלטתי שמשימה מרכזית שלי בתחום המורשת תהיה המלחמה בשוד העתיקות ביו"ש.

צריך לדעת שיש כאן יד מכוונת. הרשות הפלסטינית רוצה להשמיד את ההוכחות ההיסטוריות של החיים היהודיים שהיו כאן. הפלסטינים משמידים אתרי מורשת ביהודה ושומרון, בהר הבית ובסילוואן. אפעל לכך שבתכנית המאה אתרי המורשת יסומנו ושמדינת ישראל תגן עליהם. זו המורשת שלנו וזו ההסיטוריה שלנו ולא ניתן לאף אחד להשמיד אותה.

מעבר לכך, במהלך החודש האחרון אני לומד ומעמיק את האפשרויות שיש במשרד ירושלים ומורשת. זהו המקום לחבר את עם ישראל לבירתו.

בנוסף אני עובד על תכנית עבודה מסודרת ויסודית שתעזור לעיר לצאת מהמשבר הכלכלי שפוקד אותה בעקבות הקורונה, חלק משמעותי מכלכלת העיר בנוי על התיירות הנכנסת, שכמובן נפגעה עמוקות מהקורונה, הפגיעה מתבטאת לא רק במלונות אלא גם במגוון עסקים הסובבים את התיירות כמו מסעדות, מוניות, מורי דרך, ועוד. לא נשאיר את ירושלים בצד הדרך. אפעל להגדלת תיירות הפנים ולסיוע עבור העסקים בעיר יחד עם שותפי ראש העיר משה ליאון.

לסיום, פרשת השבוע, פרשת "קרח" מספרת לנו על קרח ועדתו שחלקו על מנהיגתו של משה רבנו. חכמינו במסכת אבות אמרו: "כָּל מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, אֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. אֵיזוֹ הִיא מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלוֹקֶת הִלֵּל וְשַׁמַּאי. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלוֹקֶת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ".

ר' עובדיה מברטנורא בפירושו למשנה אומר כי המחלוקת של הלל ושמאי היא מחלקות שרוצה לברר את האמת. תכליתה ועצם הויכוח הוא לבירור האמת, והאמת סופה להתקיים. קרח לעומתם השתמש במחלוקת על מנת לבקש שררה. "אהבת הניצוח" כלשונו. מחלוקת שבאה להתעמת רק בשביל ללבות ולהעמיק את העימות. הסתייגות לשם ההסתייגות.

זוהי מחלוקת שאין סופה להתקיים. מחלוקת לשם שמים, בירור האמת, זו דמותו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל שהשבוע ציינו את פטירתו. השנה הלכתי לקברו בשעת לילה מאוחרת וחשבתי בדיוק על הנקודה הזו, איך גורמים ואיך מצליחים להיות תמיד עם מאור פנים ולכוון הכל לשם שמים, איך להיות רק ממחפשי האמת ללא נגיעות אישיות. ולוואי שהמערכת הפוליטית בישראל תלמד מדברי חכמים והמחלוקות בינינו יהיו רק לשם שמיים, לטובת המדינה ושסופן יתקיים.