שבדיה
שבדיהצילום: רויטרס

לאחר שמדינות רבות החליטו להטיל סגר על התושבים מיד עם התפרצות מגיפת הקורונה, החליטו רשויות הבריאות בשבדיה לנקוט בצעד שונה ולהמשיך בשגרת חיים הרגילה על מנת להשיג את "חיסון העדר" במסגרתו יידבקו רבים בקורונה ובכך האוכלוסיה תחוסן באופן טבעי נגד הנגיף.

אלא שתוצאות הניסוי שערכה שבדיה, המתפרסמות כעת, מוכיחות כי הניסיון להשיג את "חיסון העדר" נכשל לחלוטין. המחקר המקיף ביותר נערך עד כה בשבדיה העלה כי רק 6.1 אחוזים מהתושבים במדינה פיתחו נוגדנים לקורונה, הרבה מתחת לרמה הנדרשת על מנת להשיג את "חיסון העדר" אפילו במידה חלקית בלבד.

"ההתפשטות של הנגיף נמוכה מכפי שחשבנו, אך לא נמוכה בהרבה", אמר האפידמיולוג הראשי של שבדיה, אנדרס טנגל, במסיבת עיתונאים. "יש לנו רמות שונות של חסינות באזורים שונים באוכלוסייה. ישנם מקומות עם 4 אחוזי חיסון, עם 5 אחוזי חיסון ועד מקומות עם 25 אחוזי חיסון".

עם תחילת התפרצות המגיפה החליטו ראשי השלטון בשבדיה להותיר את מערכת הלימודים, בתי העסק ומקומות הבילוי פתוחים כרגיל. ראשי מערכת הבריאות הדגישו כי "חיסון העדר" איננו המטרה העיקרית אלא חלק מאסטרטגיה להאט את התפשטות הנגיף בצורה מספקת על מנת ששרותי הבריאות יתמודדו עם ההתפרצות.

שרת האוצר של שבדיה, מגדלנה אנדרסון, הודיעה כי ההחלטה להותיר את המשק פתוח לחלוטין במהלך התפרצות הנגיף, תביא לכך שהכלכלה השבדית תסבול מפגיעה של שישה אחוזים בלבד, לעומת פגיעה גדולה הרבה יותר במדינות שהטילו סגר על הכלכלה.