משתתפי המסע
משתתפי המסעצילום: ארגון מסע

מידי שנה מגיעים לישראל אלפי צעירים יהודים מ-60 מדינות ברחבי העולם במטרה ללמוד, ללמד ולהתמחות במסגרת תוכניות שונות שמוביל ארגון מסע, מיסודן של הסוכנות היהודית וממשלת ישראל.

הצעירים מגיעים לישראל לתקופה משמעותית בת 2-10 חודשים, אשר במהלכה הם תורמים לחברה ולכלכלה הישראלית, זוכים להתקדמות אישית ומקצועית ומחזקים את זהותם היהודית ואת החיבור שלהם למורשת ולתרבות הישראלית.

בסוף השבוע האחרון יצאו 160 צעירים יהודים משתתפי תכנית מסע בשיתוף קרן ג׳נסיס, ממדינות ברית המועצות לשעבר שהגיעו ארצה, למסע לחיזוק הזהות היהודית והציונית ברחבי הארץ.

במסגרת המסע, הם עברו סדנאות לחיזוק הקשר לארץ ישראל וליהדות, ואף שמעו הרצאות על ציונות והקשר של העם היהודי לארצו. המסע כלל גם מסלולים בצפון הארץ ובנקודות ציון משמעותיות בכל הנוגע לזהות יהודית וציונית, ביניהן: תל אביב וזיכרון יעקב שמסמלים את המדינה המודרנית, העליות השונות דרך התרומה לחברה.

בנוסף, הגיעו למקומות שמחזקים את הזהות היהודית כמו עיר הבירה ירושלים בה ביקרו בעיר דוד, מרכז דוידסון ובכותל המערבי. בכל המקומות האלו הם נחשפו לסיפורים ואירועים מרכזים שמשפיעים על החברה הישראלית והעם היהודי עד היום. המסע הסתכם בשבת חוויתית ברוח יהודית מסורתית בשפיים, כל זאת, בכפוף להנחיות משרד הבריאות.

בני הזוג פיליפ וסטיסטי זריפו (25) הגיעו ארצה מרוסיה, ונישאו לפני כשלוש שנים, כאשר הוא מתמחה בתכנות והיא מתמחה בתרפיה דרך מוזיקה. הם הגיעו כזוג לתכנית מסע על מנת לבחון את הקרבה שלהם לארץ ולזהות היהודית, ולהבין האם מדינת ישראל היא הבית הלאומי בה הם ירצו להשתקע. הזוג מספר כי: "לא גדלנו בבית עם סממנים יהודים, רק ידענו שזו הזהות שלנו. גדלנו במציאות בה יהדות היא סיפורים אבל חסרת שייכות, רגש, חוויה והווי".

פיליפ הוסיף: "החוויה הזו לימדה אותי מה זה להיות חלק מקהילה, אני חווה ומרגיש דברים שאף פעם לא ידעתי שניתן להרגיש. יהדות מבחינתי קיבלה משמעות של קרבה, קהילה, משפחה. התחושה הזו היא מדהימה. תמיד יהדות מבחינתי הייתה משהו שהוא אישי ושלי בלבד ופתאום אני מבין שאני חלק ממשהו שהוא גדול יותר".

מ״מ מנכ״ל ארגון מסע, עופר גוטמן סיכם: ״אנו שמחים שעל אף התקופה המאתגרת והמגבלות הקיימות, הצלחנו לגרום למשתתפים תוך שמירה על הנהלים, לחוש את ארץ ישראל דרך הרגליים, ללמוד אודותיה ולחזק את הזהות היהודית - בשמה הם באו ארצה. בסופו של דבר 95% ממשתתפי הסמינר עולים ארצה ובוחרים להמשיך ולקיים פה את חייהם״.