פרופ' איתמר גרוטו
פרופ' איתמר גרוטוצילום: דוברות משרד הבריאות

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ׳ חזי לוי שיגר היום (ראשון) מכתב למשנה למנכ"ל פרופ׳ איתמר גרוטו, והעיר לו על הפטור מחובת בידוד שהעניק לאיש עסקים שהגיע לישראל.

''אני מוצא לנכון להעיר לך על דרך הטיפול שלך במקרה זה. טיפולך היה מוטעה. בקשה חריגה מסוג זה יש לבחון בצורה קפדנית, בייחוד בתקופה שבה משרד הבריאות משקיע מאמצים כבירים בהטמעת המסר של חשיבות כיבוד הכללים המיוחדים לימי קורונה, שהבידוד, כידוע, הוא ראש וראשון להם", כתב לוי לגרוטו.

''אחרי שבחנתי את הדברים החלטתי לקבל את התנצלותך ולא לנקוט בצעדים נוספים נגדך", הודיע המנכ''ל וסיפר "זיהיתי כי קיים צורך להגדיר נהלים ברורים לאופן טיפול המשרד במקרים חריגים הדורשים הפעלת שיקול דעת והנחיתי לקבוע נהלים חדשים וברורים למתן הקלות בבידוד במקרים חריגים בלבד".

כזכור, פרופ' גרוטו אישר פטור מבידוד למיליארדר טדי שגיא שהגיע לישראל מקפריסין עבור מסיבת בר מצווה.

צילום: משרד הבריאות
צילום: משרד הבריאות

המנכ''ל הקודם של משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מתח ביקורת חריפה על גרוטו וזה האחרון השיב לו במכתב מפורט כי הוא אכן טעה ומתנצל, אך התנהל נגדו מסע הכפשה.

"במשך שנותיי הרבות כמשרת ציבור במערכת הרפואה בישראל, נפל בחלקי להחליט מגוון עצום של החלטות באין ספור תחומים הנוגעים לבריאות הציבור בארץ ואף בעולם", כתב גרוטו לבר סימן טוב. ''בדיעבד, אני סמוך ובטוח שחלק מהחלטותיי היו נכונות ומוצדקות, וחלקן, לצערי – לא. למרות שהרפואה היא מדע – היא אף פעם לא הייתה ולא תהיה מדע מדויק. החלטות רבות שקיבלתי כעובד ציבור שהוא קודם כל ולפני הכל – רופא, לא תמיד תהיינה נהירות ומובנות לאנשים שאינם רופאים, וחלקן אף לא תמיד תהיינה נכונות. על כל מקרה שבו שיקול הדעת שלי היה מוטעה, והחלטה שבאה בעקבותיו הייתה מוטעית: אני מתנצל".

גרוטו הוסיף "בין התנצלותי זו לבין שלל ההשמצות וההתקפות כלפיי בימים האחרונים, פעורה תהום".

"מסע השקרים, ההכפשות וההשמצות בתקשורת ביממה האחרונה היה כמעט למעלה מכוחותיי ועדיין - נשכתי שפתיים ולא הגבתי ולו במילה, במישרין או בעקיפין, מתוך תקווה ואמונה שהנהלת המשרד תפעל באופן הגון כדי שהדברים יחזרו למסלול תקין".

הוא ציין כי "הטענה שלפיה סייעתי למר טדי שגיא בשל היותו מיליארדר מגוחכת. כידוע לך, לאורך כל שנותיי במשרד הבריאות, אני נוהג לסייע לכל מי שפונה אלי, לעני ולעשיר, ליהודי ולערבי, לחילוני ולדתי, ולבני קהילות מוחלשות מבחינה רפואית, כגון יוצאי אתיופיה, להט"ב, אנשים בעלי מוגבלויות ועוד.

סייעתי לטדי שגיא כמו שהייתי מסייע לכל אדם אחר בנסיבות דומות ואם שגיתי – השגיאה הזו הייתה נעשית לגבי כל אדם אחר".

הסערה החלה בעקבות חשיפת "תוכנית חיסכון", לפיה סמנכ"ל משרד הבריאות איתמר גרוטו אישר למיליארדר טדי שגיא פטור מחובת בידוד כשנכנס לארץ מחו"ל.

שגיא הגיע במטוסו הפרטי מקפריסין והשתתף במסיבה על גג בניין בתל אביב בנוכחות עומר אדם ומפורסמים נוספים - הכל בניגוד למגבלות ההתקהלות של משרד הבריאות. שגיא טען שגרוטו אישר לו את הפטור מבידוד ואכן התברר כי הוא אישר את הבקשה החריגה מבלי שזו עברה בצינורות המקובלים.