שטרות נופלים מהשמיים- נדיבות או פרסומת סמויה?
שטרות נופלים מהשמיים- נדיבות או פרסומת סמויה?צילום: iStock

מתי שאלתם את הילדים שלכם את שאלת מיליון הדולר?

פתאום באמצע השיעור המחנך שלנו אומר לנו: "עכשיו אני רוצה שתגידו לי מה הייתם עושים אם הייתם זוכים במיליון דולר?"

התחלנו להסתכל אחד על השני, כאילו, מה קשור עכשיו, באמצע שיעור תורה מיליון דולר אבל המחנך שלנו לא וויתר והמשיך לומר לנו: "אדם צריך לחשוב בענק. ואני רוצה שגם אתם תדעו בדיוק מה תעשו אם מחר תקבלו בדרך לא דרך מיליון דולר, איך אתם מתכוונים להפוך איתם את העולם".

ואז הוא ביקש מאיתנו לסגור את הספרים ושכל אחד יחשוב במשך כמה דקות ובשיא הרצינות איך הוא היה מתכוון להפוך את העולם עם החלומות שלו דרך מיליון דולר.

רגע לפני שהתחלנו הוא ביקש מאיתנו משהו אחד: להיות כנים ואמיתיים. כלומר לא להגיד את מה שאנחנו חושבים שהוא מצפה מאיתנו להגיד אלא ללכת עם הלב שלנו. אז הלכנו. והתחלנו לתת לו את התשובות הכי אמיתיות שהיו לנו להגיד.

חבר אחד אמר שהוא היה קונה קודם כל למבורגיני כי זה תמיד היה החלום שלו ואת מה שהיה נשאר הוא היה נותן לצדקה

אחר אמר שהוא קודם כל היה מדגם את ההורים שלו עם דירה ורק אז, את מה שהיה נשאר הוא היה תורם לאיזו עמותה שעושה חסד.

ואז הגיע אופיר שאמר שתכלס לא חסר לו כלום בחיים ושהוא לא צריך שום דבר ושברור לו שהוא היה תורם את כל הכסף לעמותה שעושה טוב לאנשים, כי רק החסד שלך נשאר אחריך וכל שאר הדברים זה סתם שטויות. כולנו הסתכלנו על אופיר כמו על זומבי שלא באמת קשור לעולם הזה, דווקא בגלל שידענו שהוא מתכוון לכל מילה שהוא אומר.

*

וחשבתי על כל המיליארדים של התקופה שלנו, ביל גייטס וג'ף באזוס ועוד שכולם הודיעו לילדים שלהם שלא יבנו על הירושה כי הם מתכוונים את מרבית הכסף שלהם לתת לצדקה ולמרות שההון של אף אחד מאיתנו לא מדגדג את ההון של המילארדרים האלו, כמה כוח מחשבה ומשמעות יש בשאילת השאלה המפוצצת הזו בשביל לדעת קצת על העולם הפנימי של הילדים שלנו ועל מה שבאמת מעסיק אותם כמו גם מה הם סדרי העדיפויות שלהם.

*

אז אם גם אתם הורים למתבגרים ואתם מרגישים שכל שאלה שאתם לא שואלים אותם מסתיימת ב'כן' ו'לא' עצבניים וסתמיים כאלו, הנה שאלה שתוכל לפתוח לכם חתיכת שיחה שתהיה גם מעניינת ושתוכלו דרכה לעוף לאלף כיוונים נוספים:

"מה הייתם עושים אם הייתם זוכים במיליון דולר? על מה ולמה הייתם מוציאים את הכסף שלכם?".

ואולי לפני שתשאלו את הילדים שלכם את השאלה הזו, אתם מוזמנים לענות עליה בעצמכם ולגלות על הדרך דבר אחד או שניים שלא בדיוק ידעתם על עצמכם או העדפתם אולי להדחיק ולשכוח.

אבינועם הרש
אבינועם הרשעצמי