האלוף במיל' יצחק ג'רי גרשון / הביטחוניסטים

ערוץ 7 שוחח עם האלוף במיל' יצחק ג'רי גרשון, לשעבר מפקד פיקוד העורף ומפקד אוגדת איו"ש, שהגיע לשומרון עם חבריו ב'תנועת הביטחוניסטים' למה שהוגדר כ'סיור לקראת החלת הריבונות'.

"האמירה היא חד משמעית", אומר האלוף במיל' גרשון, "לחזק את ראש הממשלה בהקשר לתוכנית הנשיא טראמפ להחלת ריבונות של ישראל בבקעת הירדן, על ההתיישבות ביהודה ושומרון ועל חלק משטחי C האחרים".

אתה פוגש פה את ראש מועצת שומרון יוסי דגן שאומר לך שיש מובלעות במפה ויש הכרה במדינה פלסטינית. איך אתה עונה לחששות האלה?

"ראשית התוכנית הזאת מהווה שינוי פרדיגמה", מבהיר גרשון, "עד היום במסגרת ההסכמים אנחנו נתנו ואנחנו העברנו שטחים לאחריות של הרשות הפלסטינית ומה שקיבלנו היה את האינתיפאדה השנייה וקיבלנו 'חמאסטן' בעזה".

"כאן לראשונה, ישראל מקבלת או יכולה להבטיח את האינטרסים הלאומיים והאסטרטגים שלה - שזה בקעת הירדן והשטחים ששולטים על שפלת החוף. זה טוב גם מבחינה פנימית ישראלית, זה טוב גם כדי לא להשלות את הצד השני וזה טוב גם אזורית כדי שיבינו על מה ישראל מוכנה להתפשר ועל מה היא לא מוכנה להתפשר".

ומה לגבי המובלעות?

"אני אומר שנמתין לתוכנית שיביא ראש הממשלה ונהיה יותר חכמים. אין שום דבר סופי בתוכנית הזאת. התכנית אומרת שישראל יכולה להחיל את הריבונות שלה על חלקים מיהודה ושומרון ומבחינתי הדגש המרכזי זה בקעת הירדן וכל היתר נתון למשא ומתן. המשא ומתן הזה ייפתח רק כאשר הרשות הפלסטינית תפסיק את ההסתה, תפסיק את התשלומים למשפחות של מחבלים, ותפרק את הג'יהאד האיסלאמי ואת חמאס מנשקו בעזה - כשהדברים האלה יקרו, אז נדבר".

מה אתה אומר לגבי הטענה הביטחונית שהכרזה על ריבונות תביא להסלמה בשטח?

"אני חושב שהתמורה היא כל כך גדולה בטווח הרחוק שהיא שווה את הסיכונים בטווח הקרוב. אנחנו כל חיינו כאן נלחמים על עצם קיומנו, נלחמים על מנת להבטיח את הבית היהודי במדינת ישראל ולכן זו תוכנית שמביאה לידי ביטוי את הצרכים הכי בסיסיים שלנו גם מבחינה לאומית היסטורית וגם מבחינה ביטחונית".