מתן פלג
מתן פלגצילום: אור אלכסנברג

הבוקר (שני) התקיים דיון בוועדת הכספים של הכנסת, בנוגע לתקנות מס ערך מוסף (הוראת שעה) הנוגעות לארגוני סיוע בינלאומיים הפועלים "בצד הפלסטיני". 

מטרת הדיון הייתה להמשיך ולאפשר להם לרכוש דלק במע"מ אפס גם בשנה הקרובה.

ברשימת הארגונים שנחשפה בשבוע שעבר לקראת הדיון הראשון, התגלה שנמצאים ביניהם גם ארגונים אנטי ישראלים מובהקים. ארגוני BDS וארגונים נוצרים השוללים מן היסוד את זכות היהודים למדינה בארץ ישראל.

'הפדרציה הלותרנית העולמית' הוא ארגון שהגדיר את פעולות הטרור נגד ישראלכ"התנגדות לגיטימית". לאחרונה פרסם מנשר עליו חתומים הבישופ מוניב יונאן נשיא הפדרציה לשעבר, יחד עם ראשי הכנסייה הקתולית והכנסייה האנגליקנית בירושלים, המאשים את מדינת ישראל וצה"ל בפשעים "נגד הנוצרים הפלסטיניים." המכתב קורא "להשיב את הקדושה לארץ הקודש" וקובע שמדינת ישראל גוזלת אדמות ומאיימת בטיהור נוצרים מן הארץ."

אותה הפדרציה לותרנית לא לבד. ארגון 'דיאקוניה' הוא ארגון כנסייתי שבדי, שמממן ארגוני BDS קשים, כולל ארגונים הנמצאים בקשר עקיף עם ארגון הטרור "החזית העממית". הוא גם מממן את ארגון 'אל-חק' המוביל את הקמפיין הבינלאומי להעמדת קציני צה"ל וראשי המדינה לדין בבית המשפט בהאג (ICC). 

'דיאקוניה' גם מתקצבים את ארגון החרם 'מי-מרוויח', העומד מאחורי 'הרשימה השחורה' של מועצת זכויות האדם של האו"ם. רשימה של חברות ישראליות הפועלות ביהודה שומרון, ירושלים ובקעת הירדן. דיקואניה גם מממנים את ארגון 'עדאללה' וארגון 'בצלם'.

'ועד מרכז מנוניטי' משתף פעולה עם הארגון האנטישמי 'סביל' וארגון 'ועדות הבריאות' – המקושר גם הוא לחזית העממית. בישראל הוא מממן את ארגון 'זוכרות' הפועל לפירוקה של מדינת ישראל על ידי החדרת מיליוני פלסטינים ארצה.

ועדת הכספים: עימות סוער בין טיבי לסמוטריץ' ופורר

חשוב להבין, כל אותם ארגונים גם מקבלים פטור ממס הבלו (המס העקיף על הדלק) שהוא מס של עשרות אחוזים. כלומר משלם המיסים הישראלי מסבסד באופן לא מודע וקרוב לוודאי שבהחלטה לא רצונית את עוכריו הגרועים ביותר במיליוני שקלים בשנה וקול זעקה אינו נשמע. לאמיתו של דבר, עד שבשבוע שעבר ארגונים במחנה הלאומי ומשפחות שכולות לא התרעמו על כך, אף אחד לא חשב שכדאי לבדוק מה אופיים של אותם ארגונים המבקשים הטבות מרחיקות לכת מן המדינה אותה הם פועלים למחוק. 

במילים קצת יותר בוטות, אותו עצמאי בעל עסק, שקרס בגלל משבר הקורונה, וכעת שוקל למכור כליה כדי לממן את המשכנתא שלו, הוא זה שמממן בעל כורחו את אותה שערורייה.  

אבל כאן יכחישו רוב חברי וועדת הכספים את אשר כתבתי. שכן הם יאמרו להגנתם שדווקא הפעם הם לא אישרו כבעבר את הבושה. רק האמת היא שמה שנעשה במקום זאת, הוא הסתפקות במועט של המועט, שלא לומר בגדר זריית חול בעיני הציבור. נכון שההטבה לא הוענקה באופן אוטומטי, אבל זה רק בגלל שההחלטה אם להעניק את הפטור או לא, פשוט עברה למשרת הציבור הבלתי נבחר.  

כך גם למתאם הפעולות בשטחים בנוסף למנכ"ל האוצר ומשרד הביטחון, יהיה מקום בקבלת ההחלטות. המתאם אגב, הבטיח בוועדת הכנסת שהוא לא ייתן לאותם ארגונים את הפטור אך מי יודע מה יקרה בעוד מספר חודשים, נניח במידה והמתאם הנוכחי יוחלף או  שהנסיבות ישתנו? וזו הבעיה הגדולה מכולן. אפילו יותר מהמימון של מבקשי רעתנו. העובדה ששוב נבחרי הציבור וויתרו על זכותם להחליט וגלגלו את האחריות למשרת הציבור הבלתי נבחר. עוד פיסת דמוקרטיה נלקחה מן האזרח הפשוט. במקום שהציבור יקבע על ידי נבחריו את מי לממן ואת מי לא, הציבור בחר אנשים שלא רוצים להחליט החלטות. ובא לציון גואל? ממש לא בטוח.  

מתן פלג, יו"ר תנועת אם תרצו