אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

גורמים רשמיים בבלארוס ביטלו השבוע את המכירה הפומבית של בית הכנסת ההיסטורי בסלונים. הסיבה: לא הוגשו הצעות העונות לתנאים שנקבעו.

בתגובה לביטול המכרז הודיעה הקרן למורשת ישראל, שהיא פועלת בעזרת שותפים מקומיים לשימור בית הכנסת, התוותה אסטרטגיות נוספות ותכניות גיוס כספים לשימור המקום.

בית הכנסת הגדול בסלונים, העתיק ביותר בבלארוס, שנבנה בשנת ת"ב, לפני כ־ 380 שנה, היה מועמד בשבועות האחרונים למכירה פומבית על ידי אגף התרבות במחוז סלונים אזור גרודנו.

על פי פרטי המכרז שפורסמו על ידי העיריה, מדובר בבית כנסת שכולל שני מבנים עם מרפסת. לפי תנאי המכרז השימוש במבנה יתאפשר למטרה דתית, תרבות, חינוך ובידור.

מבנה בית הכנסת ממוקם על פי פרטי המכרז באזור גרודנו, מחוז סלונים, במרכז העיר סלונים, רחוב קרסנוארמייסקאיה 40. המחיר ההתחלתי המבוקש במכירה הפומבית עומד על 137,000 רובל, המטבע המקומי, סכום השווה ערך לכ־50 אלף דולר.

רבני קהילות בבלארוס הביעו את כאבם על המצב ואף הביעו תרעומת על עיריית המחוז שבחרה לפרסם את המכרז דווקא בעיתוי כזה בו רוב העולם נמצא בהסגר וחלים הגבלות, כך שיהודים לא יכולים להגיע לנהל מו"מ ולעקוב אחר נכסים קדושים ליהדות.