בית״ר ירושלים דרשה, רגבים סרבה
בית״ר ירושלים דרשה, רגבים סרבהצילום: רגבים

הנהלת קבוצת הכדורגל בית״ר ירושלים שלחה מכתב התראה לתנועת רגבים בדרישה להסיר את סמל הקבוצה מהקמפיין הקורא לראש הממשלה בנימין נתניהו להחיל ריבונות ביו"ש בלי להקים מדינה פלסטינית.

בקמפיין, מהגדולים שהובילה תנועת רגבים, מוצגות דמויות, אירועים וסמלים שונים שנחקקו בציבוריות הישראלית - תוך אמירה לראש הממשלה נתניהו, ההיסטוריה תשפוט איך אתה תזכר בזיכרון ההיסטורי שלנו, כמי שהביא לריבונות ישראלית על יהודה, שומרון ובקעת הירדן או כמי שהכשיר הקמת "מדינת טרור פלשתינית" בלב הארץ.

בחלק ממודעות הקמפיין שעלו על עשרות אוטובוסים ושלטי חוצות, מוצג סמל קבוצות הכדורגל של בית״ר ירושלים המזוהה עם תנועת בית״ר הימנית אל מול סמל קבוצת הכדורגל הפועל ת״א המזוהה עם תנועת השמאל הסוציאליסטית. בנוסף מוצגות דמויותיהם של יוני נתניהו מול דן חלוץ, דוד בן גוריון מול אריק שרון וכן גאולה כהן מול שולמית אלוני.

בהנהלת קבוצת הכדורגל בית״ר פנו לרגבים בדרישה "להפסיק לעשות שימוש בסמלו המסחרי של המועדון, להסיר את הפרסומים ולפרסם התנצלות". לטענתם הפרסום רומז כי ביתר תומכת בעקרונות תנועת רגבים כשבנוסף על המועדון חלות הוראות תקנון האוסרות מעורבות בנושאים פוליטיים.

בתנועת רגבים דחו את הדרישות ובמכתב תגובה אותו הוציא עו״ד בועז ארזי נטען כי אין לקבל את הטענות לא במישור הקנייני ולא במישור הנזיקי. השימוש שנעשה הינו בסמל לא עדכני שנקנה כחוק דרך מאגר תמונות רשת, אשר קיבל מקבוצת בית״ר רשות למכור את השימוש בסמל ללא כל אזהרת שימוש.

בנוסף ענה כי הפרסום אותו מבצעת רגבים איננו טוען דבר וחצי דבר על עמדותיה של קבוצת בית״ר באשר לסוגיות הפוליטיות אותן מקדמת רגבים. ״מדובר בפרפרזה המשמשת את מרשתי לצורך פרסומיה – וכל בר דעת הנחשף לפרסום המדובר מבין כי השימוש בסמליל המדובר הינו על דעתה של מרשתי בלבד. מובן כי אין כל מניעה כי מרשכם יפנה להתאחדות ויבהיר כי מדובר בשימוש שנעשה על ידי מרשתי וכי למועדון אין כל קשר לפרסום זה״, נאמר.

עו״ד ארזי הוסיף כי פעולותיה ופרסומיה של רגבים אף חוסות תחת הזכות לחופש הביטוי. ״דרישתכם להסרת הפרסומים מטעם מרשתי מהווים, למעשה, דרישה לצמצם את חופש הביטוי של מרשתי ואנו סבורים כי חופש הביטוי של מרשתי גובר על הטיעונים שהועלו בפנייתכם. מרשתי לא גרמה לכם כל נזק. כפי שהובהר לעיל, מדובר בפרפרזה העושה שימוש בסמליל אולם איננה מייחסת למועדון "דעה פוליטית" ועל כן אין כל מקום לדרישה כלפי מרשתי לפרסם "התנצלות" מטעמה.

לסיום מציין עו״ד ארזי כי בתנועת רגבים תהו על הפניה מהנהלת בית״ר לאחר שניתן ערך חיובי לסמל הקבוצה בקמפיין והוסיפו באירוניה כי אם זה מפריע להם ניתן להעביר אותם בקמפיין לצד האדום. ״במידה ואינכם רואים בפרסום הלוגו כפרפרזה ותו לא, באפשרותנו להחליף את מיקום הסמל וצבעו ("מכחול לאדום" ומ"ימין לשמאל") בפרסומינו ברשתות החברתיות, ולפרסם הודעה לתקשורת ברוח זו״.