מסיכה
מסיכהצילום: ISTOCK

הדבקה של אחד מתלמידי ישיבת בני עקיבא נחלים הביאה את הרב רועי קורנפלד, אחד הר"מים בישיבה, למסקנה שאותה החליט להפיץ בכל דרך: המסכה היא זו שמצילה חיים מול הנגיף המתפשט. שוחחנו אתו על המקרה ועל התובנה.

"לפני כמעט שבוע התבשרנו שאחד התלמידים קיבל תשובה חיובית וחלה בקורונה", מספר הרב קורנפלד ומציין כי הישיבה התנהלה תוך מאמצים רבים לשמור על הנהלים השונים של משרד הבריאות, על אף הקושי לדרוש זאת מתלמידי תיכון. ההודעה על הדבקתו של התלמיד עוררה לחץ כללי בקרב התלמידים ואנשי ההוראה בישיבה. "התחיל לחץ גדול, איפה היה ואיפה לא וכל אחד שואל את עצמו אם היה או לא היה במגע. משרד החינוך הודיע על ביטול הלימודים ושלח הודעות להורים ולתלמידים".

מאחר ומדובר בעשרות תלמידים, מורים ורבנים ה חשודים ככאלה שבאו במגע קרוב עם התלמיד נפתחה ביום חמישי בישיבה עמדת בדיקה מיוחדת. "נשלחנו לבידוד ברמות שונות לפי הזמן שבו נפגשנו עם אותו תלמיד. אני נשלחתי לארבעה ימים אבל יש כאלה שנשלחו לשבועיים", אומר הרב קורנפלד.

לאחר הבדיקה נפתחה קבוצת ווטסאפ שבה התבקש כל נבדק לכתוב את התשובה שקיבל והתברר כי בזה אחר זה קיבלו התלמידים תשובה שלילית. "ביקשנו לוודא מה התשובות ו-85 האנשים שהיו אתו במגע, גם קרוב מאוד, קיבלו תשובה שלילית, מה שמאפשר לנו לעשות כאן בעוד יומיים מסיבת סיום ולא להישאר בבידוד".

בניסיון להתחקות אחר הגורם שבלם את ההדבקה על אף הצפיפות האופיינית למוסדות לימוד מהסוג הזה, "דיברתי עם הר"מ של אותו בחור והתברר לי שהוא היה מאותם שהכי הקפידו על מסכה. בכל התמונות הוא היה עם מסכה, ולא כשהיא תלויה על הסנטר אלא בהתאם להנחיות. מסתבר שזה עבד. כולנו קיבלנו שלילי".

מוסיף הרב קורנפלד ומעיר כי במשפחתו של התלמיד הייתה הדבקה של רוב בני המשפחה, מאחר ושמירה על מסכה בתוך הבית פנימה היא משימה בלתי אפשרית. "הפנמתי עד כמה המסכה מצילה אותנו מקורונה. בעצם מדובר בהצלת חיים", אומר הרב קורנפלד שהחליט להפיץ את דבר המסקנה שאליה הגיע בכל דרך אפשרית.

"כתבתי כתיבה לעצמי על התחושה. התייעצתי עם כמה אנשי צוות על הטקסט ושלחתי בכמה קבוצות במושב נחלים ומשם זה התחיל לצאת לכל כיוון", הוא אומר ומסכים לדגש לפיו אין בכל סיפורו של התלמיד וערכה של המסכה כדי לרמוז לאפשרות של זלזול כלשהו בשאר כללי ההיגיינה והריחוק הנדרשים.