שכול וחיבוק: סיפור של משפחה בקרן יחד

להצטרפות ל'קרן יחד' - לחצו כאן

הרב רמי גליקשטיין, תושב עפרה ששכל את רעייתו נעמי ז"ל לפני מספר חודשים, מספר על הקשר בין משפחתו לקרן 'יחד' המציינת בימים אלה שש שנים להיווסדה.

בדבריו מזכיר הרב גליקשטיין את ראשית הקשר עם הקרן, קשר שהחל עוד בימיה הראשונים של הקרן. "שמענו על קרן יחד בחודשים הראשונים של הרעיון. רב הישוב שלנו, הרב אבי גיסר, הוא ממובילי הקרן. שמענו על הרעיון ואמרנו לעצמנו שזה רעיון גאוני שמשלב חסד אמיתי ומעין ביטוח מסוים. איך לא חשבו עליו קודם...".

"בשלב צעיר של החיים אתה לא מעלה בדעתך שתזדקק לסיוע כזה או אחר מהקרן. זו הייתה תחושה אמתית של ערבות הדדים, בעיקר כשמדובר בכמה עשרות שקלים בודדים בחודש למקרה של פטירה. לא העלינו בדעתנו משהו מעבר לכך".

אך חלפו השנים והשכול הגיע לבית משפחת גליקשטיין בחטף. "לפני כשנה וחצי בהפתעה שלא תתואר, כרעם ביום בהיר, אשתי נעמי ע"ה התבשרה שהיא חולה בסרטן בשלבים מאוד מורכבים וקשים. באותו רגע עולמנו מתהפך. היא נאבקה מאבק קשה, הרואי מאוד, מאבק אמוני מאוד ורוחני מאוד. לאחר שנה קשה איבדנו אותה. כעת אנחנו פחות משבעה חודשים אחרי הפטירה".

בימי המאבק עם מחלתה של נעמי ז"ל "ידענו שהקרן נמצאת, אבל לא העלינו בדעתנו שנצטרך להזדקק לזה", מספר הרב גליקשטיין.

ואז הגיע הקשר המרגש והאישי עם הקרן, והרב גליקשטיין מספר: "מדהים שרק קמנו מהשבעה, אני עוד לא מעלה על דעתי שאצטרך לעסוק בזה, ומי שמכיר אותנו יודע שאנחנו אנשים חזקים מאוד, בשלב שעדיין לא יורדים לפרטים, עוד לפני שיזמתי פניה כלשהי אני רואה שיחת טלפון מהרב הלל הורוביץ. הוא מחפש אותי. לקח לי זמן לחבר בין החבר מהעבר ללימודים בישיבת מרכז הרב לבין הקרן. אני חוזר אליו ומתברר שלא אני פונה אליהם אלא הם פונים אליי".

"השיחה הראשונה הייתה מרגשת ביותר. שנינו בכינו. אתה לא מצפה מגוף כלכלי שיתעסק איתך בהתרגשות ובבכי. כאן הרגשת שיש כאן משהו שבא מעומק הלב. השיחה הראשונה לא עסקה במשמעויות כלכליות אלא רק בהשתתפות אמתית וכנה מאוד בצער ובאבל הגדול שהיה לנו".

באותם רגעים וימים של קבלה, מספר הרב גליקשטיין התחושה מיוחדת: "נקודת השיתופיות והידיעה שזה חיבוק גדול של ציבור ושל עשרות רבות של משפחות זו ידיעה מרוממת ומרגשת מאוד".

היבט זה של כספי ציבור שנאספו למטרה זו מוביל גם להתנהלות עדינה ומיוחדת בניהול הכספים: "כיון שמדובר בכספי ציבור אמתיים, מעין קרבן ציבור, השקיפות שהייתה פה לא תתואר. הגיעה אלינו ברגישות בלתי רגילה נציגת הקרן תהילה, פתחנו מסמכים, הראינו את מצבנו הכלכלי ובאופן מלא כדי שיוכלו לדייק מה מתאים לצורכנו".

"לפעמים כשאדם עומד מול גופים כלכליים כמו חברות ביטוח הוא נמצא במקום של רצון להוציא את מלוא זכויותיו כמה שיותר. ישבתי באותו רגע מול הדייקנות שלהם והידיעה שמדובר במשהו ציבורי בחרדת קודש, ראיתי איך מתנהלת הבדיקה של צרכי המשפחה, להתאים לכל אחד את החליפה הכלכלית המתאימה לכל אחד מהמשפחה. מאוד מזכיר את מה שאנחנו מכירי מסוגיית בדק הבית. שומה לאותם כהנים שעוסקים בכך עושים זאת באמונה. כך גם הם יכולים לעמוד מול הציבור ולומר שאותו סכום שגזרנו למשפחה מסויימת נעשה לאחר בדיקה אמתית של הצדק שבדברים".

מוסיף הרב גליקשטיין ומספר: "מהרגע הראשון נעמי ע"ה ואני עשינו הכול כדי לשכנע את כל מי שפגשנו להצטרף לקרן, כאשר אתה לא מעלה על דעתך לעולם שתזדקק לקרן הזו". על ההחלטה להיחשף בימים אלה כמי שנעזר בקרן, הוא מסביר: "אנשים שקיבלו מהקרן לא תמיד מרגישים נעימות להיחשף וזה טבעי. אני הרגשתי צורך גדול לחשוף ולומר שהנה אני ומשפחתי אומרים לאנשים קיבלנו, ראו, לא העלינו על דעתנו שנזדקק והנה אנחנו מכירים תודה גדולה מאוד, ולבקש מהאנשים שיצטרפו לא בפן הביטוח שמא חלילה הם יצטרכו כמונו, אלא בפן הגדול של הערבות ההדדית".

עוד מספר הרב גליקשטיין על רגעים מרגשים שמגיעים חודשים אחרי פטירת רעייתו: "בשבוע שעבר בשעה טובה אחת מבנותינו התארסה. תהילה, שמלווה אותנו מטעם הקרן, הגיעה אלינו הביתה עם עוגה לשמח. אני לא חושב שזה מופיע באיזה פרוטוקול שצריך להגיע למשפחה שקשורה לקרן עם עוגה ומשהו אישי. זה מבטא את תחושת המשפחתיות. קרן 'יחד' היא לא גוף כלכלי אלא ניסיון אמתי של חיבוק הדדי".

מדגיש הרב גליקשטיין כי "הליווי הוא לא רק במתן הסכומים, ואני אישית כמי שאיבד את אשתו לא אקבל פרוטה מהסכום המדובר. הסכום מיועד רק לילדים. אין לי נגיעה ואני לא יכול להוציא את הכספים לצרכיי האישיים. יש כאן פיקוח מדויק שהכספים יגיעו לצרכי הילדים, לחתונה, לימודים וכו'".

את דבריו הוא חותם באותה תזכורת מהשבוע שעבר: "הרגע שבו תהילה הגיעה אלינו עם עוגה לרגל האירוסין זה אומר הכול. זה מתאר את האווירה שביסוד המחשבה הזו של יצירת הקרן המופלאה הזו".

להצטרפות ל'קרן יחד' - לחצו כאן