בית הדין הרבני האזורי בחיפה
בית הדין הרבני האזורי בחיפהצילום: דוברות בתי הדין הרבניים

בית הדין הרבני בחיפה הצליח במאמץ מיוחד לשכנע סרבן גט לשחרר את אשתו העגונה.

התיק נוהל על ידי אב בית הדין הרבני בחיפה הרב דניאל אדרי, בשיתוף חוקרים פרטיים שהופעלו על ידי אגף העגונות בהנהלת בתי הדין וכן עם ראשי שירות בתי הסוהר ואנשי יחידת "נחשון".

מדובר בסיפור שנמשך כבר שלוש שנים בין בני זוג מחסידות חב"ד. הנישואין עלו על שרטון אך הבעל סירב להתגרש באופן אובססיבי, גם לאחר שננקטו נגדו כל האמצעים בהם מרשה החוק להשתמש, לרבות מעצר ושהיה בבית הסוהר.

התיק נפתח בבית הדין הרבני בתל אביב ולאחר שפסק הדין לגירושין לא קוים, הועבר הטיפול בתיק לבית הדין הרבני בחיפה להרכב בראשות אב"ד דניאל אדרי, בהנחיית נשיא ביה"ד הגדול הרב דוד לאו. אב בית הדין, הרב אדרי טיפל בעבר בהצלחה בכמה תיקי עגינות מורכבים. להרכבו הצטרפו הרב אלעד עלי והרב משה אליהו זדה.

בשלב הראשון פסק בית הדין שיש להחמיר את העיצומים שננקטו כנגד הסרבן, בהתאם לחוק בתי הדין רבניים. עיצומים אלו הופעלו באמצעות שלטונות השב"ס בין כתלי בית הכלא כגון חיוב ללבוש בגדי אסיר, מניעת מזון חיצוני מטעמי כשרות ואפילו צינוק – אבל כל אלה לא הועילו והבעל עמד בסירובו.

בשלב הבא החליט הדיין הרב אדרי במפתיע לנסות דרך אחרת והורה לשחרר את הבעל לשבוע, כדי שישקול בנחת ובאווירה חופשית אפשרות לתת גט.

האיש שוחרר אבל הפר את תנאי השחרור ונעלם. אנשי אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים בראשות הרב אליהו מימון, בסיוע שירותיהם של חוקרים פרטיים, הצליחו לאתר את האיש שהושב לכלא.

לאחר מספר שבועות במעצר שכללו שהייה בצינוק, הצליח רב השב"ס הרב אייל סלמן לשכנע את האיש לתת את הגט כאשר הסרבן דורש "שהדבר יעשה עוד היום ואשוחרר כבר הערב".

היום (רביעי) בשעות הצהריים הסרבן הודיע כי הוא מוכן לתת גט – עוד היום. עם מתן ההסכמה אותרה האישה מיד והובאה בבהילות באמצעות מונית לבית הדין הרבני בחיפה מאזור המרכז. במקביל, "הוקפצה" יחידת "נחשון" להובלת אסירים וזו נאותה להביא את האיש.

בשעה 16:00 החל הדיון. אב בית הדין שוחח עם הבעל והאישה ומיד הוזעק צוות בית הדין והחל הליך סידור הגירושין. כידוע, ניתן לבצע גירושין עד שקיעת השמש ואכן בשעה 18:40 ניתן הגט בשעה טובה ומוצלחת כדת משה וישראל. האיש שוחרר מבית הכלא באופן מיידי בתום ההליך.