פגישת ראשי מועצות ביו"ש עם נתניהו
פגישת ראשי מועצות ביו"ש עם נתניהוצילום ארכיון: מועצת יש"ע

מועצת יש"ע מגיבה להודעת שגרירי האיחוד האירופי שתקפו בחריפות את הכוונה הישראלית להחיל ריבונות ביו"ש.

"זו לא הפעם הראשונה שהאיחוד האירופי מתערב בענייניה של מדינת ישראל. אנחנו מזכירים לאיחוד ולקברניטיו שמדינת ישראל היא מדינה ריבונית שמקבלת את ההחלטות שלה בעצמה ללא צורך בתיווך".

"אנחנו דורשים מראש הממשלה לעמוד בהבטחותיו ערב הבחירות האחרונות ולהחיל ריבונות ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. אדוני ראש הממשלה, אל תיכנע ללחץ הבינלאומי. עשה זאת נכון - ללא הקפאה, ללא יישובים מבודדים וללא מדינת טרור פלסטינית בלב ליבה של מדינת ישראל", לשון הודעת מועצת יש"ע.

מוקדם יותר פרסמו נציגי מדינות האיחוד האירופי באו"ם, יחד עם בריטניה, הצהרה משותפת נגד מהלך ישראלי של קידום ריבונות.

"אנו חולקים את החששות החמורים שהביע מזכ"ל האו"ם מול הכוונה המוצהרת של ממשלת ישראל לספח חלקים מהגדה המערבית הכבושה ואנחנו מהדהדים את קריאתו לישראל לנטוש את תוכניות הסיפוח שלה", כתבו הנציגים בהצהרה רשמית.

הנציגים הוסיפו כי "אם ייושם סיפוח ישראלי כלשהו - גדול או קטן - הדבר יהווה הפרה ברורה של החוק הבינלאומי והחלטות של מועצת הביטחון. צעד כזה יערער באופן קשה את חידוש המשא ומתן, את האפשרות להגיע לפיתרון של שתי מדינות המקובל על שני הצדדים ואת הסיכוי להקמת מדינה פלסטינית ברת קיימא. כל צעד חד צדדי כזה יחליש גם את המאמצים לקידום השלום האזורי ואת המאמצים הרחבים שלנו לשמור על שלום וביטחון".

הם שלחו איום ברור כלפי ישראל. "לסיפוח יהיו השלכות שליליות על ביטחונה ויציבותו של האזור, כולל ביטחון ישראל, שחשוב לנו מאוד. כולנו נהנים כרגע ממערכת יחסים קרובה עם ישראל ומבקשים להמשיך לעבוד איתה בצורה בונה ומקיפה, ברוח הידידות ארוכת השנים הקושרת אותנו. עם זאת, בעקבות התחייבויותינו ואחריותנו על פי המשפט הבינלאומי, לסיפוח יהיו השלכות על מערכת היחסים הקרובה שלנו עם ישראל".

"אנו מוכנים להיענות לקריאת המזכ"ל לנקוט בפעולה מול כל בעלי העניין הרלוונטיים, המאפשרת לצדדים לנהל מחדש דיאלוג שיעצור פעולה חד צדדית. נמשיך במגעים עם הצדדים והקהילה הבינלאומית בתמיכה בפתרון של שתי מדינות משא ומתן המבוסס על הפרמטרים הבינלאומיים", הוסיפו הנציגים האירופיים.

הם גם היפנו קריאה להנהגה הפלסטינית לחדול מאיומיה בנוגע להפרת הסכמי אוסלו. "אנו מודאגים מההשלכות האפשריות שיש לצעדים אלה בשטח. אנו קוראים לשני הצדדים להימנע מכל צעדים חד צדדיים העלולים להידרדר עוד יותר את המצב בשטח, להישאר מחויבים להסכמי אוסלו וליישם במלואה את כל ההחלטה 2334, כולל בכל הנוגע לפעילות ההתנחלויות וכן בכל הנוגע לאלימות ומעשי טרור".