השכל בבית המשפט

שופטת בית משפט השלום בירושלים, אורנה סנדלר איתן, שחררה ללא תנאים את מוביל המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, תא"ל במיל' אמיר השכל.

לאחר ההחלטה אמרה השופטת: "אינני סבורה כי יש מקום להציב תנאי כלשהו לשחרור המשיבים", והוסיפה: "הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינה דמוקרטית אמנם אין היא זכות בלתי מוגבלת".

במהלך הדיון ביקרה השופטת את התנהלותה של המשטרה וציינה כי הניסיון להרחיק את המפגינים בירושלים היא למעשה סתימת פיות. "יש לי קושי עם הקביעה שהרחקה מירושלים היא תנאי מינימלי - זאת סתימת פיות".

לדבריה המשטרה אמורה לאפשר את זכות ההפגנה ולהיות ערוכה במקום. "הבנתי שהמשטרה פעלה בסבלנות רבה ועצרה או עיכבה כברירת מחדל אחרונה. מדוע המסקנה חייבת להיות שתנאי הרחקה מירושלים הוא מינימלי והכרחי? מתוך הסובלנות שהפגינה המשטרה - היא אמורה לאפשר להם להמשיך ולהפגין באותו מקום".

המשטרה ביקשה בדיון להארכת מעצרו של אמיר השכל 15 ימים הרחקה מירושלים.

עו"ד גונן בן יצחק

על פי המשטרה, השכל נותר היום במעצר לאחר שסירב לתנאי השחרור שהוצגו לו. "מאות מפגינים חסמו ציר מרכזי ומנעו מעבר רכבים לזמן ממושך תוך שהפרו את הסדר הציבורי. לכן עוכבו כמה מפרי סדר וביניהם אדם שזוהה כמוביל ומארגן ההפגנה הבלתי חוקית", נכתב בהודעת המשטרה. "לאחר שנחקר בחשד להפרת הסדר והשתתפות בהפגנה בלתי חוקית, ביקשו החוקרים לשחררו בתנאים ובהרחקה מהמקום, אולם הוא סרב לכך מבחירה".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה אמר כי השכל ישוחרר מהמעצר, "לדמוקרטים המודאגים ששולחים לי הודעות דרישה כי אורה מידית לשחרר את התא"ל, בדמוקרטיה, השר לביטחון הפנים אינו מורה למשטרה את מי לעצור או את מי לשחרר, כך גם כאן". הוא הוסיף: "תנוח דעתכם, הוא ישוחרר הערב מהטעם הפשוט שהמשטרה אינה מבקשת את הארכת מעצרו, אלא את שחרורו בתנאים. אילו תנאים? יקבע בית המשפט".

יו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר כי "אני סבור שצריך לשחרר את שלושת עצורי ההפגנה ללא תנאים מגבילים. אני מאמין שכך יעשה בית המשפט וכמובן שנכבד כל החלטה". בחשבון הטוויטר שלו צייץ גנץ כי "‏הזכות להפגין היא זכות קדושה במדינת ישראל ואסור בתכלית האיסור לפגוע בה אלא במקרי קיצון".

פעיל במחאה: השכל היה אזוק בידים וברגליים