ישאר או יוחלף. אנדז'יי דודה
ישאר או יוחלף. אנדז'יי דודהצילום: רויטרס

אזרחי פולין יגיעו היום (ראשון) לקלפיות על מנת לבחור נשיא. הבחירות יקבעו האם הנשיא אנדז'יי דודה, המכהן בתפקידו בחמש השנים האחרונות, ישאר בתפקיד או יוחלף בנשיא חדש.

במידה ואף אחד המועמדים לא יזכה ב-50 אחוזי תמיכה בסיבוב הראשון היום, יתקיים סיבוב שני בעוד כשבועיים בין שני המועמדים שזכו במרבית הקולות.

הסקרים האחרונים הצביעו כי דודה אמור לנצח בסיבוב הראשון בפער גדול, אולם פחות מ-50 אחוזים. במקום השני אמור להתייצב ראש עיריית ורשה, רפאל צ'סקובקי ממפלגת האופוזיציה "הפלטפורמה האזרחית", הזוכה בשבועות האחרונים לפופולריות גוברת, ושניהם אמורים על פי ההערכות להתמודד ראש בראש בסיבוב השני בעוד שבועיים.

הבחירות לנשיאות היו אמורות להתקיים בתאריך 10 במאי, אולם נדחו בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה. מערכת הבחירות היתה סוערת במיוחד וכללה התבטאות של הנשיא דודה כנגד קהילת הלהט"ב שזכתה לביקורת חריפה, לאחר שהנשיא טען כי "חברי קהילת הלהט"ב הם לא אנשים אלא אידיאולוגיה מסוכנת יותר מהקומוניזם".

דודה עצמו נחשב כמקורב במיוחד לראשי מפלגת השלטון הימנית שמרנית "חוק וצדק" ורבים בפולין מאשימים אותו במתן אישור כמעט אוטומטי לחוקים אותם מעבירה הממשלה הפולנית. בפולין נתונה לנשיא זכות הוטו על העברת חוקים.

צ'סקובסקי, ראש עיריית ורשה מאז שנת 2018, נחשב לכוכב עולה בפוליטיקה הפולנית ובעל דעות ליברליות. הוא החליף בתפקיד המועמד לנשיאות מטעם מפלגת האופוזיציה את מלגורז'טה קידווה-בלונסקה, המועמדת הקודמת, שהחליטה לפרוש מהמירוץ במחאה על הנסיון לקיים את הבחירות בחודש מאי, בשיא התפרצות מגיפת הקורונה.