קורונה
קורונהצילום: איסטוק

בבית החולים שערי צדק בירושלים מפרסמים הבוקר (ראשון) תוצאות ראשוניות של מחקר שמוביל מכון הריאות במרכז הרפואי, ובודק את מצבם של חולי קורונה שהחלימו מהמחלה.

מהמחקר עולה כי לפחות 50% מחולי קורונה שנבדקו ממשיכים לחוות חולשה כללית וקשיים נשימתיים שבועות עד חודשים לאחר שהחלימו. רוב החולים לא חזרו למצב ולתפקוד שבהם היה לפני שחלו בקורונה.

המחקר שמתבצע במכון הריאות של שערי צדק בדק עד עכשיו כמה עשרות מטופלים שחלו בקורונה בדרגות שונות והחלימו. נבדקו חולים קלים, בינוניים וגם חולים שהיו במצב קשה.

מתוצאות המחקר עולה כי כ- 50% מהמחלימים שנבדקו עד כה סובלים מתסמינים ללא קשר בהכרח לחומרת המחלה.

במחקר נמצא כי גם לחולי קורונה קלים עלול להיווצר נזק ריאתי לטווח ארוך ולעומתם חולים שהיו במצב קשה לא בהכרח מדווחים על קשיים או תחושה קשה.

בשבועות הקרובים ייבדקו עוד מאות חולים נוספים שכבר פנו להשתתף במחקר. כלל החולים שישתתפו ייבדקו שוב חצי שנה לאחר הבדיקה הראשונית על מנת להבין את ההשפעה ארוכת הטווח.

"בין התסמינים שבדקנו מצאנו חולשה כללית אצל רוב הנבדקים, תלונות על שיעול ו\או קוצר נשימה, הופעה של פיברוזיס \לייפת ריאתי, הפרעה חסימתית וחשד ליתר לחץ דם ריאתי. אנו עורכים את הבדיקות המקיפות על מנת למנוע החמרה בתסמינים אלו ולתת מענה בשלב מוקדם של המחלות. אנו פונים לכלל חולי הקורונה אשר היו מאושפזים בבתי החולים השונים בישראל או במלוניות להשתתף במחקר מעקב זה.

המחקר מתאים למטופלים בטווח של 3 עד 6 חודשים לאחר השחרור מבית החולים. מומלץ לבוא מוקדם ככל שניתן כדי שנוכל לעשות מעקב ואיתור מוקדם של מחלות ריאתיות. כל חולה קורונה שהיה מאושפז באחד מבתי החולים בישראל יכול לקבוע תור במרפאת ריאות של שערי צדק ולבקש להשתתף במחקר מעקב זה", מסביר פרופ' גבריאל איזביצקי מנהל מכון הריאות במרכז הרפואי שערי צדק ויוזם המחקר.