שוטרים בכניסה למחנה יהודה בירושלים
שוטרים בכניסה למחנה יהודה בירושליםצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הצוות המייעץ למל"ל, פרופ' אלי וקסמן, טען היום (ראשון) כי הממשלה איבדה שליטה על התפרצות הקורונה בישראל.

"איבדנו שליטה - מספר החולים ממשיך לגדול, הם מפוזרים ברחבי הארץ ואין לנו דרך לקטוע שרשראות הדבקה באופן אפקטיבי. אם המגמה תימשך - בעוד שלושה שבועות נצטרך להטיל סגר", אמר פרופ' וקסמן על פי הדיווח בחדשות 13.

מאז חצות אמש אובחנו בישראל 183 חולי קורונה חדשים. מספר החולים הפעילים עומד על 6,265. עד היום החלימו מקורונה 17,056 ישראלים.

על פי מכון גרטנר המייעץ למשרד הבריאות, מקדם ההדבקה בישראל זינק והוא מעל ל-1.4. במכון טענו כי "לא נעשה מאום" לקטיעת שרשראות ההדבקה מאז חודש מרץ, ובמוקדם או במאוחר ללא צעדים משמעותיים "התחלואה תגיע להיקף בלתי נשלט".

מוקדם יותר היום התייחס שר הבריאות יולי אדלשטיין לעלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה ברחבי הארץ והציג את מתווה משרד הבריאות, לפיו יוגבלו התקהלויות באולמות אירועים ובבתי כנסת.

"אנחנו נמצאים בתחילתו של גל התחלואה השני", אמר אדלשטיין והוסיף כי "פעלתי, יחד עם השרים הרלוונטיים, לפתיחת גני האירועים, אירועי התרבות, התחבורה הציבורית ועוד. אך הדגשתי כל הזמן, שאם לא נשמור בקפדנות על כל ההנחיות נגיע גם למצב של סגירה".

"לצערי, לא מספיק הקשיבו - הובלתי מהלך של הגברת אכיפה משמעותית. נקודת המוצא שלי היא שמי שלא מקשיב להנחיות - מזיק לא רק לעצמו, ולא רק לסביבתו. הוא עלול להזיק למשק כולו", המשיך אדלשטיין. "קיימת תחרות פופוליסטית מי יותר מזלזל בצורך להיזהר מהקורונה. היו שטענו שלא צריך להיבהל מהמספרים. היו שהאשימו אותי ביצירת היסטריה. קל לייצר שיח פופוליסטי כדי לזכות בעוד נקודת זכות".

השר אדלשטיין פנה לציבור בבקשה: "בואו נהפוך חלום למציאות. חלמנו שנוכל לחבק את הסבא והסבתא, חלמנו שנוכל לצאת לחופשה בחו"ל. זה לא בלתי אפשרי. אם נדע לשמור על ההנחיות ולהיזהר - הדברים האלה שנשמעים כרגע כחלום רחוק - יכולים להפוך למציאות".