וינה
וינהצילום: ISTOCK

בטקס מיוחד שנערך בוינה בירת אוסטריה הונחה אבן הפינה לאנדרטה לזכר יהודי אוסטריה שנרצחו בשואה. האנדרטה תוקם בפארק אוסטריצ'י המרכזי בוינה.

על האנדרטה צפויים להיחרט שמותיהם של 64,000 יהודים הי"ד שנרצחו במדינה, כאשר לפחות 1,000 יהודים נוספים יצוינו כמי שנרצחו על ידי הנאצים אך שמם לא ידוע, הי"ד.

האנדרטה תורכב מלוחות אבן גדולים ועליהם יופיעו השמות. על פי סוכנות הידיעות AP, צאצאי מי שנרצחו, יוכלו לחפש את שמותיהם של קרוביהם, להתפלל ולהדליק נר זכרון", כך לפי היזמים.

יו"ר הפרלמנט של אוסטריה, וולפגנג סובוטקה, אמר בטקס, כי "שום דבר לא יכול לתקן את פשעי השואה, אלא שהאנדרטה יכולה לשמש אזהרה לעתיד. אין כאן מחוות של פיצויים, אבל יש כאן תנועת זכרון".

בתרצ"ט החלו הנאצים בתהליך השמדת היהודים. נכבדי הקהילה, כ- 6,000 , נשלחו למחנה הריכוז דכאו, ולבוכנוולד. מחנה הריכוז העיקרי באוסטריה היה מאוטהאוזן, ששכן בקרבת העיר לינץ.

לאחר השואה נותרו על אדמת אוסטריה בסביבות 2,000 עד 5,000 יהודים בלבד. כ־1,900 מהם נשלחו אל מחוץ למדינה בשנתיים הבאות, והשאר נותרו במסתור. רבים מאלו שהצליחו לשרוד את השואה בווינה נטמעו בהתבוללות. מספרם הכולל של יהודי אוסטריה שנספו בשואה הוא 70,000. שאר האוכלוסייה היהודית של אוסטריה, למעט היהודים שנותרים באוסטריה, הצליחו להגר החוצה מהמדינה.