לא תקפתי שוטרים - מחכה להתנצלות המשטרהללא

המחלקה לחקירת שוטרים פתחה בחקירה בגין התנהלות המשטרה כלפי הנער ידידיה אפשטיין בן ה-14.
חוקרי מח"ש יגבו עדויות וראיות על ההתנהלות של המשטרה, כולל הדלפת סרטון מחקירתו.

בערוץ 7 נחשף כי ביום חמישי שעבר עצרה המשטרה שלושה נערים יהודים בחשד להפרת סדר ברובע המוסלמי בירושלים, לאחר שעשרות ערבים החלו להתקהל סביבם.

מעדות שהגיעה לידינו מאחד הנערים, ידידיה אפשטיין, עולה כי המשטרה הפעילה אלימות קשה נגדו וכי נשללו ממנו זכויות בסיסיות כגון מתן אוכל ומים ומסירת הודעה בדבר מעצרו להוריו.

עו"ד איתמר בן גביר המייצג את הקטין אומר בתגובה, "טוב עושה המחלקה לחקירת שוטרים שפתחה בחקירה ומרשיי ישתפו פעולה עם חוקריה, אך במקביל נגיש תביעה אזרחית נגד המשטרה".

"גורמים במשטרה בלחץ ולכן מנסים להטיל רפש על הקטין, אך ההכפשות לא יעזרו. אין שום הצדקה לכליאתו של נער ללא מיטה ללא מזרון, מבלי להיכלא בבית מעצר לנוער ותוך שהנער ישן על הספסל. אין שום הצדקה לכבילתו של נער וגם אם מדובר בכבילה לחמש שעות הרי חוק הוא חוק. המשטרה חושבת שאפשר לצפצף על חוק הנוער או על חוקי היסוד אך היה ראוי שהגורמים שאחראים למעצר הנער יתנצלו וינסו לתקן את הנזק הגדול שנגרמו לנער", הוסיף בן גביר.

אפשטיין, קטין בן 14, נעצר בעת שסבב עם חבריו סביב שערי הר הבית כבכל יום חמישי לדבריו. "היינו ברובע המוסלמי כעשרים חבר'ה", אמר. "הגיעו בערך חמישים ערבים והתחילו לעשות בלאגן".

"הערבים הגיעו בכמויות והתחילו מכות", הוסיף. בעת הזאת, כחמישה שוטרי מג"ב ששהו במקום פנו לנערים ודרשו מהם ללכת משם. "אמרנו להם, למה אתם מעיפים אותנו ולא אותם? לא הסכמנו לזוז ונשכבנו על הרצפה, אז הם אמרו לנו שזאת התקהלות לא חוקית. קמנו והם ביקשו מאיתנו להתחיל ללכת, הלכנו לאט והם התחילו לדחוף אותנו. הם דחפו חזק".

לדבריו, "לקראת שער שכם התחיל להיות שוב בלאגן. הם התחילו להעיף אותנו בכח, הם הרימו אותי מהידיים ומהרגליים. אמרתי להם שכאן אני גר ואתם לא יכולים לקחת אותי מאיפה שאני גר. אמרתי להם שאני רוצה להיכנס, כבר היינו בשער שכם ואז תפסו אותי, מג"בניק ומג"בניקית ולקחו אותי".

2 שוטרי מג"ב דרשו ממנו להביא להם את מכשיר הטלפון האישי שלו. משלא נעתר לבקשתם, הם החלו בנסיונות לדחוף את ידם לתוך כיס מכנסיו. "המג"בניקית הכניסה את היד שלה לכיס שלי בשביל לקחת את הטלפון, ואמרתי לה שזה מטריד אותי".

"הסברתי להם שאני שומר נגיעה, והצעתי שאני לא אתנגד ואלך עם המג"בניק בקצב שלו, כשרק הוא תופס אותי. בשלב מסוים המג"בניק התחיל לרוץ איתי ואני נפלתי. הוא משך אותי", סיפר.

הנער והשוטרים שתפסהו הגיעו למבנה של מג"ב ירושלים. "הגעתי לבית אליהו, שם הם וידאו שאף אחד לא מצלם וסגרו את הדלת בטריקה. מג"בניק אחר הגיע וחנק אותי, הוא תפס אותי בגרון ומג"בניק שלישי העיף לו את היד ממני. אמרתי לו שאני לא נושם ואז הוא משך אותי. הם בעטו בי, התחילו לתת לי מכות".

אפשטיין הוסיף ותיאר את האלימות הקשה שהופנתה נגדו. "הוא הכניס אותי לתוך השירותים, נכנס ונעל את הדלת. הוא העמיד אותי מול הקיר ובעט לי ברגליים. חשבתי שהוא ירצח אותי, אני לא צוחק", אמר. "הוא המשיך להכות אותי ובשלב מסוים הוא הוציא אותי משם והעיף אותי על הכסא".

כשביקש אפשטיין לקבל מים הוא נענה כי אזלו בקבוקי המים. סביב השעה 22:00 הוא הועבר לבניין מטה מרחב דוד של מחוז ירושלים, בניין "הקישלה".

גם שם, העיד אפשטיין בן ה-14, הוא קיבל יחס מחפיר כשהוא נאלץ לשהות בחדר ההמתנה כשהוא אזוק בידיו וברגליו כל הלילה, ללא אוכל ומים ומבלי שהוריו קיבלו הודעה בדבר מעצרו. "תא מעצר היה תפוס אז השאירו אותי בחדר המתנה כל הלילה ולא נתנו לי לדבר עם ההורים שלי", אמר. "הם אזקו אותי ידיים ורגליים, עד שהגעתי לבית המשפט בשעה 11:30 ביום שישי".

לדבריו, העצור השני שהיה איתי ביקש ללכת לשירותים והמג"בניק נכנס איתו לשירותים והסתכל עליו משתין".

"בלילה לא הביאו לי שום אוכל, ובבוקר לא יכולתי לאכול את מה שהם הביאו לי כי אני לא אוכל את ההכשר הזה. הם אמרו לי שזה כשר ואני חייב לאכול את זה", כך אפשטיין.

לבסוף חתם אפשטיין על שחרור בתנאים מגבילים, תוך שהוא מורחק מהמקום ל-60 יום. בכוונתו, כאמור, להגיש ערעור על צו ההרחקה ואף להגיש תלונה במח"ש כנגד השוטרים.

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל מקפידה על זכויותיהם וכבודם של נחקרים ועצורים לצד הצורך להגיע לחקר האמת ולמצות עמם את הדין וכך היה גם במקרה זה.

"החשוד הגיע לאזור העיר העתיקה עם אחרים שהחלו להפר הסדר במקום התעמתו עם תושבי המקום והשוטרים ובעקבות כך נעצר החשוד הועבר לחקירה ונחקר בגין התנהגות פרועה במקום ציבורי הפרעה לשוטר, והתנהגות העלולה להפר את שלום הציבור והבוקר הובא בפני בית משפט ושוחרר בתנאים", מסרה המשטרה.

עוד נמסר, "משטרת ישראל תפעל בנחישות נגד כל מי שבמעשיו יפריע לשוטרים בעבודתם ויפר את הסדר הציבורי תוך פגיעה באחרים".