בתי הדין הרבניים, אילוסטרציה
בתי הדין הרבניים, אילוסטרציהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אביו של סרבן גט שהואשם על ידי בית הדין בסירוב של בנו לתת גט ביקש היום (שלישי) מבית הדין הרבני בתל-אביב להתיר לפרסום את שמו ותמונתו של בנו, בטענה כי מאמציה של האישה ובית הדין לקבל גט "צריכים היו, וחייבים היום להיות מופנים כלפי הגורם היחיד שיכול לתת את הגט" - קרי הבעל.

את הבקשה הגיש האב במענה לדרישתה של האישה המסורבת לפרסם את השם של בעלה ששוהה כמעט 15 שנים בחו"ל בניסיון להפעיל עליו לחץ לתת לה גט. אביו הצהיר בתגובה באמצעות עורכי דינו בעז בן צור, יעל נגר וטו"ר משה מיטלמן כי הוא מסכים לבקשתה, ובמסמך שהגיש לבית הדין הוא טען כי כבר פעל נגד בנו בארצות-הברית "באופנים דומים" כדי שייתן לה גט, ו"הביא לפיטוריו מעבודתו, נידויו על ידי אחיו ומשפחתו, החרמתו מאירועים משפחתיים חשובים" ועוד.

בקשתה של האישה המסורבת הייתה לפרסם גם את התמונה של האב, והאחרון הסכים לכך, בטענה כי "אין לו יד ורגל בסרבנות בנו, וזאת בין היתר נוכח העובדה כי לא הוצגו על ידי האישה מזה למעלה משלוש שנים ראיות כלשהן בדבר מעורבותו בסרבנות בנו". למרות שלא הוצגו ראיות על מעורבותו, לאחרונה, נאלץ אביו של הסרבן לשלם קנס בסך כמיליון וחצי שקלים על כך, ובתשובה לבית הדין טען כי "אם תמונתו של גורג' וושינגטון על גבי מאות אלפי שטרות לא הועילה כדי לשכנע את בנו ליתן גט, האם תמונתו של האב תועיל?".

עוד טוען האב כי בתגובתו לבית הדין כי "בתקופה האחרונה, ומזה כחודש ימים, עורכי דינו "רודפים", כלשונו, אחרי עורכי דינה של האישה המסורבת "על מנת לקבל את תגובתה להצעות האחרונות שהועלו על ידי הבעל לצורך מתן גט, וזאת במטרה לנסות ולקדם ככל האפשר את המו"מ המתנהל ביניהם".

מקורבי האב טוענים כי "אם בית הדין יבחן את הפרשה בצורה נקייה, יבין שהוא צריך להשקיע את המאמצים להשגת גט באמצעות הבן, ולא האב". לדבריהם, "למעלה מחמש שנים יושב אזרח ארה"ב חף מפשע בישראל כשהוא חווה התעללות אכזרית מצד בית הדין על לא עוול בכפו. הוא מעולם לא היה מעורב באי מתן הגט, לא שוחח עם בנו במשך שנים ארוכות והוא משלם מחיר יקר כדי להצדיק את הכשלים של המערכת".

מדובר באחת מפרשות העגינות הקשות שהיו בבתי הדין הרבניים. בני הזוג נישאו לפני 19 שנה והתגוררו בארצות הברית שם נולדו להם שני ילדים. לפני למעלה מעשור הם הגיעו לביקור בישראל, ובמהלכו לקתה האישה באירוע מוחי ונשארה נכה עד היום. בית הדין קבע כי הבעל חייב לתת גט לאשתו, אך הבעל שכבר חזר לארה"ב התעלם מפסק הדין ואפילו לא טרח לערער עליו.

בניסיון לחקור את מניעיו, ביצע אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים חקירה בישראל ובארצות הברית, שכתוצאה ממנה קבעו הדיינים כי אביו של הגבר הוא שעומד מאחורי העיגון, זאת ללא כל ראיה מפורשת שהוצגה לכך עד כה. מאז ועד היום, במשך כ-5 שנים, נמצא האב בישראל תחת צו עיכוב יציאה מהארץ, כאשר רק לפני כשנה וחצי הותרה יציאתו בכפוף להפקדת ערובה בשווי מיליון דולר. מצבו הרפואי קשה ביותר, הוא לקה במספר אירועים מוחיים והתקפי לב ואף אושפז מספר פעמים בישראל, כאשר באחת אף הורדם והונשם במשך כשבועיים.