שירות התעסוקה
שירות התעסוקהצילום: שירות התעסוקה

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב בתוכנית 'איפה הכסף' ב-103fm על מצב האבטלה בעקבות מגפת הקורונה ועל הנתונים העדכניים.

גראור עדכן כי על פי הנתונים המתבססים על האנשים שפנו ללשכות העבודה, מספר המובטלים עומד "על כ-850,000, זה הנתון הכי מעודכן שיש לנו כרגע, מהם כ-600,000 אלף בחל"ת. הנתון שלנו הוא טיפה מעל 21% אבטלה".

לשאלה על נתוני שר האוצר מתוך גוגל השיב, "אני באמת לא יודע איך גוגל מחשבים 16%, אני מסתמך על אותם אנשים שפונים אלינו, אותם מיליון ו-165 אלף שנרשמו בשיא. אנחנו רואים אותם אצלנו ונמצאים בקשר עם חלקם הגדול - אלה הנתונים העובדתיים".

עוד עולה כי בעקבות משבר הקורונה אוכלוסיית הצעירים עד גילאי 24 נפגעה קשה מבחינה כלכלית וצעירים רבים מוצאים עצמם מתקרבים לקו העוני.

לדברי מנכ"ל שירות התעסוקה רק כ-20% מהצעירים חזרו לעבודתם, "זו בהחלט השכבה היותר נמוכה מיתר שכבות הגיל האחרות שחזרו באחוזים יותר גבוהים. זה לא מפתיע אותנו שצעירים הם חלק יותר גדול מהמובטלים".

גראור הסביר כי הדבר נובע מכך שהצעירים חסרי ניסיון תעסוקתי, "חלקם הגדול ללא השכלה עדיין, אין להם מיומנויות והם השכבה היותר חלשה. שלא נדבר על כך שבתוכם יש כאלה שהגב הכלכלי שלהם מאוד קטן ולכן הם שמועדים לפורענות, או אלה שיפגעו ויהיה מאוד קשה להחזיר אותם למעגל העבודה".

ענת דוידוב תהתה מה תהיה ההשלכה הרחבה של הפגיעה הכלכלית בצעירים, שכן הם חלק חשוב במנוע הכלכלי, גראור הסביר כי הסיבה לכך שהצעירים חזרו באחוזים נמוכים יותר לעבודה היא כיוון שרובם "עובדים בעבודות מזדמנות, בחלקי משרה, במסעדנות, במזון, אירועים מכירות, והענפים האלה עוד לא חזרו. גם ב-2008 שהיה משבר בהיקף הרבה יותר נמוך, גם אז הצעירים נפגעו והיה קשה מאוד להחזיר אותם למעגל העבודה. גם דו"ח ה-OECD מדבר על עבודות לא סטנדרטיות, חלקיות, זמניות, הסיכוי מאוד גבוה להיפלט משוק עבודה כזה. לכן, צעירים ללא גב כלכלי הם הראשונים בעצם להיפגע ולהגיע מהר מאוד מתחת לקו העוני".

"בלי שתהיה מעורבות בעניין הזה אי אפשר להחזיר אותם, חייבים לנצל את הזמן הזה בעיקר לצעירים שהם חסרי מיומנויות וניסיון תעסוקתי, חייבים לעזור להם. להכשיר אותם, נדרשים פה תקציבים כדי להכשיר ולהקנות להם מיומנויות, כדי להכין אותם לכשיהיו יותר ויותר משרות. רק לפני כמה ימים פרסמו 42,000 משרות, לפני חודש היה 20 ומשהו אלף. אני מאמין שהשוק לאט לאט יתאושש". עם זאת, הוא הציע "ללכת לעבודה שנותנת איזו שהיא הכנסה מסוימת ובמקביל ללכת ולרכוש מיומנויות והכשרות, להכין את עצמך לשוק העתידי", ציין.

גראור טען כי סטודנטים הלומדים כיום למעשה מכינים עצמם כבר לעתיד לכן, "מי שלא לומד וחלק גדול לא לומדים - להם צריך לשים לב לראות איך אנחנו עוזרים להם, להחזיר אותם למעגל העבודה. שר הכלכלה אמר שבהחלט יקצה תקציבים. אנחנו בדיונים עם האוצר בעניין הזה, אני מאמין שגם השר וגם אני נצליח להשיג את התקציבים שנדרשים. ללא תקציבים לא נצליח לעשות שום דבר. עדיין לא הגענו לסיכומים ואני עדיין מקווה שנעשה את זה כי אין זמן".

בהמשך סיפר כי לפי הנתונים ניתן לראות שנשים חזרו לעבודה פחות מאשר גברים באוכלוסיית הצעירים, והסביר כי ככל שהגיל עולה כך יש הבדל קטן יותר בין אחוז הנשים לאחוז הגברים שחזרו לעבודתם. כמו כן, הוא טען כי הסיבה להבדל המגדרי הוא כיוון שהן נוטות לעבוד "בענפים של מכירות, מסעדנות, אירועים וכן הלאה".