יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר
יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשרצילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ועדת החוקה החלה היום (שני) לדון בהצעת החוק העוסקת באכיפת הגבלות נגיף הקורונה לקריאה שנייה ושלישית.

במהלך הדיון הביעו יו"ר הוועדה וחברי כנסת נוספים התנגדות להעלאת גובה הקנס ל-500 שקלים.

לפי הצעת החוק, יתוקן חוק האכיפה וייקבע בין היתר כי קנס מינהלי בשל הפרת חובת עטיית מסכה או בשל הפרת הוראות הקשורות לפתיחה של סוג עסק, ישולם בתוך 45 ימים לאחר המצאת ההודעה, ולא בתוך 60 ימים. כמו כן, מוצע להגדיל את הקנס על אי–עטיית מסכה מ–200 ל-500 שקלים.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר בפתח הדיון, "אני לא מתכוון להצביע או לתמוך בהעלאת הקנס לגובה של 500 שקלים. זה מוגזם. בכוונתי לבחון מה כן אבל המספר הזה לא יהיה וגם לא 499 שקלים. מה שכן צריך להיות זה הגברת היכולת לאכוף את הדבר הזה בכל רחבי הארץ, בתקופה זו ובמספרים שאנחנו רואים צריך לתת יותר סמכויות לפקחים"

ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן) הוסיפה, "אני מזדהה עם הביקורת על העלאת גובה הסכום. ההרתעה תבוא לא מלהעלות את הסכום אלא מהגברה של השימוש בכלי האכיפה. אני לא מכירה אף אחד שקיבל דוח ואי אפשר להעלות את הסכום אם אין שימוש אפקטיבי בכלי ולתחושתי זה לא נעשה בהיקפים משמעותיים".

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) טען כי "החוק הזה טיפשי כי מי שישלם את הקנסות הן האוכלוסיות החלשות כלכלית כמו העדה החרדית, עיירות הפיתוח. הממשלה לקחה לעצמה את הזכות לבנות לעם הזה ספר הלכות שהוא לא פחות ממשנה תורה להלכות הקורונה ואנחנו מתעקשים לקיים אמורה מורה נבוכים, רוצים להטיל ספק ולא מאמינים למספרים. אנחנו עוברים יומיום מסע שקרים, פקידים בכירים ממשרד הבריאות מספרים לנו כאן על נתונים של 400 אחיות אפידמיולוגיות ואז מתפרסם תחקיר עיתונאי שמספר שיש הרבה פחות. אנחנו מבקשים נתונים לא בגלל שאנחנו מבקשים להטיל ספק אלא כי איננו מאמינים. טוב יהיה אם נפיל את החוק הזה ונחזירו לממשלה".

סנ"צ איל ראון, ראש מדור מבצעים במשטרת ישראל, סיפר על פעילות האכיפה. "אנחנו יומיום בשטח עם האזרחים ומרגישים את הקושי, את האי נוחות והלוואי ולא היינו צריכים לתת שום דוח. לצערנו, גם במדינות אחרות, עד שלא נכנסה סוגית האכיפה היה קשה לגרום לציבור לבצע את ההוראות לשמירה על בריאותו. רוב הציבור ממושמע להנחיות. בהנחיות חטיבת המבצעים לכלל השוטרים הודגש שלפני שנותנים דוח חשוב להסביר לאזרח ולא לתת ישר דו"ח".

"חילקנו מעל 230,000 מסכות לאזרחים שלא עטו מסכות בחודש האחרון. הדוח הוא האמצעי האחרון. אנחנו קודם כל נוקטים בהסברה לציבור. מאז שהחלה אכיפת עטיית המסכות בחודשיים וחצי האחרונים חילקנו כ-40,000 דוחות על אי עטיית מסכות", הוסיף ראון.

לשאלת ח"כ קרין אלהרר (יש עתיד) האם יש מקום להעלות את סכום הדוח השיב: "בעיקר בקרב הציבור הצעיר רבים לא נשמעים. אלו שבאים לים ומשתוללים בחתונות. אכיפה בסוף היא הדבר שיגרום לכך שיעטו מסכות".

עו"ד טל וינר שילה ממשרד הבריאות אמרה בדיון כי "עמדת המשרד היא להשאיר את הקנס בגובה 500 ולא כפי שאמרתי לפני כן שיש הסכמה על 300".

יו"ר הוועדה ח"כ אשר סיכם את הדיון. "בעניין סמכויות הפיקוח, דווקא ההנגשה והפריסה הגדולה בזכות תוספת של כמה אלפי פקחים יחד עם הרגישות של ראשי הערים שבחלקם מתפללים שהנושא לא יגיע לפתחם, זה מכפיל כוח בהרתעה שהיא מצילת חיים. אני סומך על השלטון המקומי ועל הפיקוח של משטרת ישראל".