פרופ׳ ארנון אפק, משנה למנהל המרכז הרפואי שיבא

ארנון אפק, משנה למנהל המרכז הרפואי שיבא, שוחח היום (חמישי) עם ערוץ 7, הסביר מה הדרך להתמודד עם מגפת הקורונה, ויצא נגד השימוש בתרחישי קיצון להפחדת הציבור.

אפק סיפר על תחילת ההתמודדות עם הקורונה בבית החולים שיבא, "היינו הראשונים להגיב, מהמבודדים של ספינת 'פרינסס דיאמונד' ועד לחולים היותר קשים במערכת. אחר כך הייתה לנו תקופה יחסית שקטה שבה החזקנו מחלקה אחת שקלטה מספר יחסית מוגבל של חולים, ללא חולים קשים. לצערנו בשבוע-שבועיים האחרונים, מתחילה להיות עלייה במספר החולים הקשים, אך עדיין המספרים נמוכים".

למרות העלייה במספר החולים אפק רואה גם את הצד החיובי, "לשמחתנו, ואנחנו מקווים שכך יימשך, אנחנו עדיין לא רואים מספר רב של חולים קשים. חלק מזה אנחנו פשוט לא יודעים את הסיבה, צריך להגיד גם את זה בשקיפות מלאה, וחלק יכול לנבוע מזה שכרגע נדבקים יותר אנשים צעירים, מהעובדה שאנחנו עושים בדיקות רבות יותר, כמו שהנחו השר והמנכ"ל החדשים, ולכן יכול להיות שרואים יותר חולים א-סימפטומטיים. אני מאוד מקווה שזה יימשך, אבל אנחנו מצד שני חייבים להתאים את עצמנו לאפשרות שיהיו יותר חולים קשים וזה בדיוק מה שאנחנו עושים בימים אלה".

פרופ' אפק אינו מקנא בממשלה, "האתגר שעומד בפני מקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות, ממשלת ישראל, הוא מאוד מורכב. צריך להסתכל גם על הצד הבריאותי שאנחנו אמונים עליו, אבל גם על הצד הכלכלי. יש מאות אלפי מובטלים, צריך לנסות לאושש את הכלכלה ומצד שני צריך גם להלחם במגפה והיא משפיעה גם על הכלכלה. אנחנו מוגדרים מדינה אדומה וזה יפגע ביכולות הייצוא שלנו, ביכולת שלנו לצאת מהמדינה, לכן חייבים להשתלט על המגפה".

על הדרך הנכונה להיאבק במגיפה מסביר פרופ' אפק, "ברגע שאדם שם על עצמו מסכה והאדם השני גם שם על עצמו מסכה, אנחנו מגנים אחד על השני. יש חשיבות עצומה למסכה, היא מורידה את ההדבקה לכל הצדדים. יש גם הקפדה על ריחוק והיגיינה וכנראה גם למזג האוויר יש איזו שהיא השפעה. אנחנו לא לגמרי בטוחים ולא לגמרי מבינים. במקומות פתוחים אנחנו מדביקים פחות. הוירוס הזה כנראה רגיש לחום וללחות מה שהופך את מישור החוף לפחות מתאימים לוירוס הזה וטוב שכך. גם למדנו שמשטחים פחות מדבקים למרות שאנחנו עדיין חייבים לשמור על היגיינה".

למרות העלייה בתחלואה הדגיש סגן מנהל בית החולים שיבא, כי אין לדחות טיפולים רפואיים ואין להימנע מהגעה לבית החולים מחשש הקורונה, "בגל הראשון 'נהננו' מהעובדה שהיו לנו מחלקות ריקות ויכולנו להפנות אותם לטיפול בחולי הקורונה, כרגע לא כך המצב, וטוב שכך מכיוון שכל דחייה של טיפול רפואי היא מאוד בעייתית כי אנשים מגיעים למצב קשה יותר, סיבוכים רבי יותר. לכן אני קורא לאזרחים לבוא לבתי החולים, אנחנו שומרים על בית חולים בטוח ככל הניתן, כולל: ריחוק מסכות, בדיקת חום וכדומה ולכן חשוב שהחולים ימשיכו להגיע".

פרופ' אפק פונה גם לממשלה להגדיל את משאבי בתי החולים, "אנחנו ממשיכים להפנות משאבים לחולי הקורונה ואני קורא למדינת ישראל לתת לנו את המשאבים כדי שנוכל להערך להמשך. עוד תקנים למחלקות הפנימיות, לטיפול נמרץ, לאפידימיוליה ומעבדות - זה מאוד חשוב".

על תחרישי האימים שהציגו ראש הממשלה ומנכ"ל משד הבריאות לשעבר יש לפרופ' אפק ביקורת, "אני מתנגד לאסטרטגיית ההפחדה, כי כשאתה מגיב נכון ומונע את התופעות שהפחדת מפניהן אז האזרחים אומרים 'הנה לא קרה כלום. סתם הפחידו אותנו'. לא כך הדבר, הוירוס הזה מסוכן וצריך להיזהר ממנו ולעשות הכל, והרוב נמצא בידינו. לא צריך להפחיד, צריך להזהיר את האוכלוסיה ולהגיד לכל אחד מאזרחי ישראל, גם אתה לצעירים שאמנן הסיכוי להחמרה אצלם מאוד נמוך, אבל לכל אחד מאיתנו יש אבא, סבים וסבתות ועליהם בוודאי שצריך להגן, ואנחנו רואים היום שיש הרבה מאוד הידבקויות בתוך מסגרות משפחתיות ואף אחד לא רוצה להדביק את המשפחה שלו".

לדבריו הדרך להתמודד עם מגפות לא התפחתה בהרבה מאשר מימי הביניים, אך הדגיש כי השיטות מאוד יעילות.

בסיום השיחה שב פרופ' אפק ומדגיש, "אם כל אחד ישים מסכה וישמור על ריחוק חברתי, היגיינה, אני בטוח שנוכל להתמודד עם המגפה וגם לתמוך בכלכלה בישראל שהיא לא פחות חשובה".