אלעד דנוך ואריק ריביצקי
אלעד דנוך ואריק ריביצקיצילום: רועי מראוני וזוהר שטרית

בית המשפט המחוזי בבאר שבע הפחית לפני כשבוע בכשליש את סכום הפיצוי שנפסק לפועל פלסטיני תושב עזה שנפגע בגבו במהלך עבודה אצל מעסיק ישראלי ושתי חוליות בגבו נשברו.

המדובר בפועל פלסטיני מעזה ששבר לפני כ-20 שנה, שתי חוליות בגב תוך כדי הרמת פלטות כבדות ותבע לקבל פיצוי ממעסיקו, קבלן משדרות. הפועל הגיש התביעה בשנת 2007, ארבעה ימים בלבד לפני סיום מועד ההתיישנות וטען כי הקבלן התרשל בכך שלא סיפק לו עזרה של פועלים נוספים.

ההליך נמשך כמעט 13 שנה, ולטענת הפועל נגרם העיכוב בשל חוסר יכולתו לצאת מרצועת עזה בשל הסגר. בית משפט השלום פסק כי על הקבלן לשלם לו פיצוי של כ-383 אלף שקלים.

בערעור העלה הקבלן את הקושי הראייתי בו נתקל מעסיק ישראלי הנאלץ להתמודד עם תביעות של עובדים פלסטינים. אחד העדים, תושב עזה שיכול היה לשפוך אור על התאונה, לא אותר. אחיו של התובע שעבד איתו לא העיד, בטענה שהוא נכה, אך לא המציא אישור רפואי לכך. גם את עדותו של העובד התובע לפיה הוא אינו עובד מאז התאונה לא ניתן היה לבדוק, בשל חוסר האפשרות של הקבלן או עורכי דינו להיכנס לעזה, לאסוף חומר רפואי או לחקור את הראיות והטענות של התובע הפלסטיני.

עוד העלו עורכי דינו של הקבלן, אלעד דנוך ואריק ריביצקי, טענות בנוגע להוכחת סעיפי התביעה וכן לעניין ההתיישנות והשיהוי בהגשת התביעה.

בית המשפט המחוזי הטה אוזן לטענותיו של הקבלן, ושלח את הצדדים להגיע להסכמה. על פי ההסכמה, שזכתה לתוקף של פסק דין, יפצה הקבלן את העובד ב-250 אלף שקלים בלבד, אשר ימצו את כל תביעותיו.