בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: Marc Israel Sellem/POOL

ועדת ההיתרים שליד מבקר המדינה פנתה היום (חמישי) לפרקליטי ראש הממשלה בהמשך לחוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בעניין בקשתו של רה"מ לקבל מימון להגנתו המשפטית.

במכתב שנשלח לעורכי הדין ע"י מזכיר ועדת ההיתרים וראש מטה מבקר המדינה, עו"ד עדן ביזמן, ציין האחרון כי אמנם היועמ"ש לממשלה קבע שאין מניעה לראש הממשלה לקבל מימון להגנתו המשפטית ממר ספנסר פטרידג' בהיותו עד תביעה בכתב האישום.

אולם, לנוכח גובה הסכום המבוקש, ובהתחשב בטיב הקשר בין ראש הממשלה לבין מר פרטרידג', הוא אינו עומד בכללים לקבלת מתנה בהתאם לחוק המתנות. לאור זאת הודיעה ועדת ההיתרים כי לא תוכל לדון בבקשה המונחת בפניה.

בעניין הכספים שקיבל בעבר ראש הממשלה מבן דודו, מר נתן מיליקובסקי, בהיקף של כ-300,000$, קבעה הוועדה את הדבר הבא:

- כ-30,000$, אשר שימשו לייצוגו המשפטי של ראש הממשלה, יושבו על ידו למר מיליקובסקי.

- ביחס ליתר הסכום - היות ונמצא על ידי הוועדה כי הכספים שימשו לייצוגה המשפטי של רעיית ראש הממשלה, הגב׳ שרה נתניהו, בתיק המעונות, ובהיותה אדם פרטי, הם אינם נדרשים להשבה.

ביחס להחלטה זו, ציינה הוועדה כי שרה נתניהו איננה חברת ממשלה ועל כן איננה כפופה ל"כללי אשר". לאור זאת היא לא נדרשת להשיב סכומים ששולמו עבור ייצוגה המשפטי.

עו"ד יצחק בם, המתמחה בדין הפלילי, הגיב להחלטת ועדת ההיתרים ואמר, "חוששני שהיועץ עצמו נתון בניגוד עניינים מוסדי ביחס לסוגיית קבלת התרומה. מצד אחד, הוא ראש התביעה הכללית אשר חתום על כתב האישום חסר התקדים ומניח על כף המאזניים את כל יוקרתו ומפעל חייו כמשפטן. מצד שני, כיועץ משפטי המייצג של 'האינטרס הציבורי' כביכול הוא מונע מראש הממשלה אותו הוא מאשים לממן את הגנתו כראוי".

"אם להפעיל את הסטנדרטים של מנדלבליט עליו עצמו, מ"מ פרקליט המדינה צריך לחקור את היועץ המשפטי על הפרת אמונים הכרוכה בפעולה בניגוד עניינים חריף", הוסיף עו"ד בם.

מנגד, מהתנועה לטוהר המידות נמסר בתגובה להחלטת ועדת ההיתרים שלא לדון בבקשת ראש הממשלה לקבל מימון כי לאור עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שניתנה לאחר הדיון בבג"צ מיום 11.5.20 בעתירת התנועה לטוהר המידות נגד וועדת ההיתרים וראש הממשלה, ונוכח תמיהות ושאלות שהעלו שופטי בג"צ בדיון, לא נותרה לוועדת ההיתרים כל ברירה זולת הימנעות מלדון בבקשת ראש הממשלה לקבל סכומי עתק ממקורבו פרטרידג'.

אולם, בתנועה מבקרים גם את החלטת ועדת ההיתרים להקטין את הסכום אותו נדרש נתניהו להשיב לבן דודו, "החלטת וועדת ההיתרים – בהרכבה הנוכחי אשר מונה על ידי מבקר המדינה מר אנגלמן - להפוך החלטה קודמת של הוועדה , ולהתיר לראש הממשלה לקבל סכום של כמיליון שקלים, אשר הוא נדרש על ידי הוועדה למתן היתרים בהחלטותיה הקודמות להשיב לנותנו, הינה החלטה שערורייתית, ללא סמכות, המנוגדת לכללים הנהוגים מזה עשרות שנים, ופוגעת באינטרס הציבור ובטוהר המידות".

"עתירת התנועה לטוהר המידות, עתירה התלויה ועמדת בבג"צ נגד ראש הממשלה וועדת ההיתרים, לחייב את רוה"מ להשיב את הכספים שקיבל והסתיר מהוועדה תימשך, ובית המשפט יתבקש להכריע בעניין זה ולפסול את החלטת וועדת ההיתרים", טוענים שם.